Nedělní Blesk vám proto přináší přehled typů aut, která si zaslouží přízvisko ekologická.

1) Vozy na biopalivo

Poměrně jednoduchými úpravami lze benzinový spalovací motor upravit tak, aby fungoval na jakoukoli směs benzinu a lihu až do poměru 85:15 ve prospěch lihu. Tyto vozy se prodávají hlavně ve Švédsku. Původně se zamýšlelo vyrábět líh z obilí a dalších zemědělských produktů, jenže těch se pak nedostávalo pro výživu lidí. Teď se připravují projekty na výrobu lihu z celulózy.

2) Vozy na LPG

Oblíbený pohon taxikářů, řidičů kurýrních služeb i mnohých soukromníků. LPG znamená v překladu zkapalněný ropný plyn. Jde o směs propanu a butanu. Na pohon tímto plynem lze přestavět téměř všechny benzinové motory. I v ČR jezdí takových vozů tisíce. Někdy je nabízejí i ofi ciální prodejci. Například Subaru montáží přídavné nádrže a přestavbou motoru zvyšuje dojezd svých aut s pohonem 4x4.

3) Vozy ny CNG

CNG, neboli stlačený zemní plyn, se zatím dá tankovat jen na velmi málo místech. To je jeho hlavní problém spolu s poměrně malým dojezdem vinou malých nádrží. Auta, která mají tlakové nádrže ukryté zpravidla pod podlahou, takže nijak nezmenšují prostor pro cestující ani zavazadla (pouze klasická benzinová nádrž se zmenšila), nabízí již z továrny například Volkswagen, Opel či Fiat.

4) Elektroauta

Sériově vyráběných aut, která ke svému pohybu využívají pouze elektrickou energii, zatím není mnoho. Důvod je prostý – baterie mají malou kapacitu a jejich dobíjení trvá dlouho. Buď se vyrábějí malá lehká užitková vozítka nebo naopak sporťáky.

Jedním z nich je předělaný lotus, který nese jméno Tesla Roadster. Hmotnost baterií, které si vozí s sebou, je 350 kilogramů. Dodají mu energii na ujetí zhruba 350 kilometrů, pak se musí 3,5 hodiny dobíjet. Motor má výkon přes 250 koní.

Fotogalerie
7 fotografií

5) Hybridy

Zatím existují dva typy – první (například u Hondy Insight) funguje tak, že elektromotor poháněný energií z akumulátorů pouze přidává v případě potřeby výkon k malému spalovacímu motoru.

Druhou skupinu tvoří auta, která mohou jet na baterie (dobité například ze zásuvky) několik desítek kilometrů a když v akumulátorech dochází »šťáva«, spustí se benzinový motůrek, který pro ně elektřinu vyrobí. Nástup těchto vozů (Chevrolet Volt, Opel Ampéry) se předpokládá v dalších letech.

6) Auta na vodík

Na světě jich jezdí zatím jen málo a běžní zákazníci si je zatím koupit nemohou. Jedním z těchto vozů je BMW Hydrogen 7. Ten má v podstatě běžný spalovací dvanáctiválcový motor, který umí spalovat jak benzin, tak i vodík. Toto zkapalněné palivo si veze v kufru ve speciálně izolované nádrži a ujede na něj 200 kilometrů, dalších 500 pak na benzinový pohon.

Druhým typem aut využívajícím jako palivo vodík je Honda FCX Clarity. Stlačený vodík je v palivových článcích přeměňován na elektrickou energii a ta pohání elektromotor.