Ženské zbraně ANO: „Babišova zrzka“ a influencerka Viktorie cílí na mladé. Expert líčí jejich šance

Autor: Daniel Kraus - 
3. února 2025
05:00

Zdá se, že hnutí ANO nehodlá ponechat nic náhodě a na sociálních sítích sází na atraktivní nové tváře. Loví mladé voliče. Po éře tiktokující Aleny Schillerové se do popředí dostávají dvě mladé ženy –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Aneta Zicklerová, známá jako „Babišova zrzka“, a influencerka Viktorie Kalivodová. Obě se stávají neodmyslitelnou součástí digitální kampaně hnutí. Podle politického marketéra Jakuba Horáka jsou součástí promyšlené strategie, jak změnit názory mladých voličů.

Nová marketingová hvězda ANO Aneta Zicklerová dlouho působila v pozadí marketingového týmu Andreje Babiše. Dokonce se šuškalo, že s ní bývalý premiér „randí“.  

Nyní se však Zicklerová rozhodla vystoupit z anonymity a osobně natáčet videa, která kritizují vládu Petra Fialy (ODS) a snaží se přiblížit mladé generaci hnutí ANO. „Hodili jsme si v týmu korunou, kdo bude občas točit videa. Vyšlo to na mě,“ vysvětluje v jednom ze svých klipů.

S vtipem a charakteristickými zrzavými vlasy Zicklerová přináší určitou údernost a nadsázku. Třeba v posledním videu si společně s Kalivodovou utahují z Fialy kvůli jeho hovoru s rakouským kancléřem, při kterém měl premiér dle fotografie zapnutý foťák.

Politika po „influencersku“

Právě Kalivodová se stala další klíčovou figurou v digitální strategii Babišova hnutí. Spravuje nejen sociální sítě Mladého ANO, ale aktivně se podílí i na tvorbě obsahu pro hlavní kanály hnutí.

Její videa na TikToku a Instagramu se snaží „polopaticky“, většinou s nadsázkou a vtipem, kritizovat Fialovu vládu. Často se objevuje na videích i s Babišem či dalšími členy strany.

Kalivodová v minulosti pro hnutí spravovala sociální sítě během voleb do Evropského parlamentu. Ve svých klipech kombinuje internetový humor, který je blízký mladším generacím, s politickou kritikou.

V jednom z videí třeba tvrdí: „Ten Babiš to měl prostě pošéfený o dost líp,“ s jasnou návazností na snahu oslovit mladé voliče, kteří jsou nespokojeni s koalicí.

Volit Babiše už není tabu

Podle politického marketéra Horáka je nasazení dvou pohledných žen jako tváří online kampaně skvělým tahem ANO, který hnutí v září přinese voliče.

„Jsou to atraktivní holky, se kterými se mohou jiné mladé dívky ztotožnit. Každá takováhle akvizice mladých lidí pomáhá bourat ten narativ z dob Milionu chvilek pro demokracii, že mladí lidé nemají rádi Babiše,“ vysvětluje Horák.

Podle něj se hnutí podařilo prolomit toto tabu už dříve tím, že se zapojilo na TikToku. Právě vstup na tuto platformu vedl k nárůstu obliby ANO mezi mladými voliči. „V Americe konzumuje 45% lidí politiku z TikToku (…). Je to budoucnost. Sice trochu orwellovská, ale je,“ dodal Horák.

Také zdůrazňuje, že politický marketing na sociálních sítích nemusí nutně cílit jen na mladé dívky. „Pro holky je to aspirační rovina — spravovat sítě velké politické straně. Pro kluky je to prostě cool,“ vysvětluje. Nasazení pohledných žen do kampaně může podle něj oslovit i mladé muže, kteří by jinak politiku ignorovali.

Budoucnost je „emokracie“

Podle Horáka je ANO v tomto „premiantem“. Všichni političtí aktéři nejsou dle něj schopni efektivně mladé voliče oslovit – zejména vládní strany. „Topka nemá jiné lidi, kteří by tak dokázali fungovat. Dominik Feri byl jediný ze současné vládní koalice, kdo to uměl. Ale toho nechali zavřít. Piráti dopadli, jak dopadli. A ODS prostě mladé lidi nezajímá,“ uvedl a dodal, že krok drží jen STAN.

Jednou z klíčových taktik na TikToku je podle Horáka schopnost rychle reagovat na trendy. „Jakmile děláte něco, co je staré 14 dní, jste »boomer«. Prostě trapný,“ konstatuje s tím, že trendy se na sítích drží maximálně týden. Právě zde vidí slabinu premiéra Petra Fialy (ODS), který podle Horáka „TikToku prostě nerozumí“.

Digitální kampaň hnutí ANO naopak těží z toho, že rychle zachycuje populární vlny a kombinuje je s politickou nadsázkou. „Co jiného dostanete do dvacetivteřinového videa, než něco vtipného? Nějakou myšlenku? Těžko,“ vysvětlil.

Dodal, že takto bude vypadat budoucnost politiky. „Budoucnost demokracie je emokracie,“ dodal Horák.

Video  Politický marketér v Blesku o Fialově Tiktoku: Je to švihlý! Co mu radí dál?  - Pavlína Horáková, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

Ras Putin ( 4. února 2025 22:33 )

Trenky?

Tom C. ( 3. února 2025 19:13 )

A ja premyslel po kom to ten bába ma... 😃 👍

Uživatel_5629124 ( 3. února 2025 18:24 )

Pěkná Pavlína👍😍😋

roxin ( 3. února 2025 16:08 )

...a že nutelák ještě nezjistil co platí na tupé voliče nuteláků a proč mají jen tak málo %??

Ras Putin ( 3. února 2025 13:29 )

😁 😁 😁

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa