Metro B slaví 30. narozeniny: Udělejte si exkurz do historie nejmladší linky
-
Na oslavu 30 let provozu trasy metra B vyjede historická souprava. V neděli projede při prvních jízdách jen původní stanice, při dalších pak i novější. V pondělí bude nasazena do běžného provozu. Strojvedoucí budou mít dobové uniformy, původní budou také hlášení s předrevolučními názvy stanic, sdělil mluvčí pražského dopravního podniku (DPP) Jiří Štábl. Provoz metra B byl zahájen v roce 1985 se sedmi stanicemi mezi Smíchovským nádražím a Sokolovskou, dnešní stanicí Florenc. Nyní má trasa 24 stanic a měří necelých 26 kilometrů.
- 1.
Linka B - nejdelší a nejmladší
Trasa B je nejdelší a má i nejvíce stanic ze tří linek pražského metra. Je také nejmladší linkou.
Trasa B měří 25,704 kilometru, na kterých je umístěno 24 stanic. Cesta z Černého Mostu na Zličín trvá 41 minut. Stavba trasy byla zahájena v roce 1979, první otevřenou částí byl úsek Florenc – Smíchovské nádraží. Zatím poslední prodloužení z Českomoravské na Černý Most bylo otevřeno 8. listopadu 1998.
Základní údaje linky B:
Počet stanic: 24 (z celkových 61)
Provozní délka: 25,704 km (z celkových zhruba 65,6 km)
Jízdní doba celé trasy: 41 minut
Počet bezbariérových stanic: 13
Nejhlubší stanice: Můstek (40,3 m), Karlovo náměstí (40 m), Náměstí Republiky (40 m)
Povrchové stanice: Černý Most, Rajská zahrada, Luka
- První část byla otevřena před 30 lety, 2. listopadu 1985. V té době již sloužila část linky A (od 1978) i linky C (od 1974). Linka metra B se projektovala od roku 1970, stavba začala v roce 1979. Otevřený úsek měl sedm stanic a měřil 4,9 kilometrů – od Smíchovského nádraží až po Florenc (B).2.
První krůčky v roce 1970
- 3.
A stavíme dál - 1988
O tři roky později přibyly stanice Radlická, Švermova (dnes Jinonice) a Dukelská (Nové Butovice). Otevřely se 26. října 1988.
- 4.
Nová jména - staré metro
22. února 1990 bylo přejmenováno 13 provozovaných stanic metra, na trase B to byly stanice Dukelská (nyní Nové Butovice), Švermova (Jinonice), Moskevská (Anděl) a Sokolovská (Florenc).
- 5.
Metro dostává nové stanice
V listopadu 1990 bylo metro prodlouženo na Zličín, v roce 1998 na Černý Most, přestože některé stanice byly ještě rozestavěné. V roce 1999 byla dokončena stanice Hloubětín, o dva roky později Kolbenova.
- 6.
Ničivé povodně - 2002
13. až 15. srpna 2002 Prahu postihla katastrofální povodeň, zatopeno bylo i 17 stanic metra, z toho 12 na trase B; zřejmě nejvíce byla poškozena stanice Florenc (přestupní stanice tras B a C), kde zůstaly zatopeny i dvě vlakové soupravy. Do 22. března 2003 byly uzavřeny dvě stanice trasy B – Křižíkova a Invalidovna; o týden později byly otevřeny i poslední dva uzavřené vestibuly, a to rovněž na trase B (Anděl a Náměstí Republiky).
- 7.
Praha slaví a vypravuje speciální linku
Na oslavu 30 let provozu trasy metra B vyjede historická souprava. „Vozy i čas zahájení první slavnostní jízdy budou naprosto identické jako před 30 lety. Soupravu navíc mimořádně nasadíme 2. listopadu do běžného provozu s cestujícími,“ uvedl ředitel DPP Jaroslav Ďuriš.
V neděli bude vlak podle speciálního jízdního řádu projíždět stanice tak, jak na trase B postupně přibývaly. Nejprve pojede jen po nejstarším úseku Smíchovské nádraží – Florenc. Při další jízdě se trasa prodlouží z Nových Butovic na Českomoravskou, při třetí už projede vlak celou trasu ze Zličína na Černý Most. V pondělí 2. listopadu pojede historická souprava v běžném provozu.
Gustáv Husák a generální ředitel DP Mikuláš Lacek. Oba mají v klopě pamětní odznak vydaný k zahájení provozu.Autor: Archiv DPP