Pátek 29. března 2024
Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt
Oblačno 18°C

Metro B slaví 30. narozeniny: Udělejte si exkurz do historie nejmladší linky

/
  • Metro B slaví narozeniny
    1. listopadu 2015 ● 06:10

    Na oslavu 30 let provozu trasy metra B vyjede historická souprava. V neděli projede při prvních jízdách jen původní stanice, při dalších pak i novější. V pondělí bude nasazena do běžného provozu. Strojvedoucí budou mít dobové uniformy, původní budou také hlášení s předrevolučními názvy stanic, sdělil mluvčí pražského dopravního podniku (DPP) Jiří Štábl. Provoz metra B byl zahájen v roce 1985 se sedmi stanicemi mezi Smíchovským nádražím a Sokolovskou, dnešní stanicí Florenc. Nyní má trasa 24 stanic a měří necelých 26 kilometrů. 

  • 1.

    Linka B - nejdelší a nejmladší

    Trasa B je nejdelší a má i nejvíce stanic ze tří linek pražského metra. Je také nejmladší linkou. 

     

    Trasa B měří 25,704 kilometru, na kterých je umístěno 24 stanic. Cesta z Černého Mostu na Zličín trvá 41 minut. Stavba trasy byla zahájena v roce 1979, první otevřenou částí byl úsek Florenc – Smíchovské nádraží. Zatím poslední prodloužení z Českomoravské na Černý Most bylo otevřeno 8. listopadu 1998.

     

     

     

    Základní údaje linky B:

     

    Počet stanic: 24 (z celkových 61)

     

    Provozní délka: 25,704 km (z celkových zhruba 65,6 km)

     

    Jízdní doba celé trasy: 41 minut

     

    Počet bezbariérových stanic: 13

     

    Nejhlubší stanice: Můstek (40,3 m), Karlovo náměstí (40 m), Náměstí Republiky (40 m)

     

    Povrchové stanice: Černý Most, Rajská zahrada, Luka 

    Současné metro B
    Autor: Blesk - Robert Klejch

  • 2.

    První krůčky v roce 1970

    První část byla otevřena před 30 lety, 2. listopadu 1985. V té době již sloužila část linky A (od 1978) i linky C (od 1974). Linka metra B se projektovala od roku 1970, stavba začala v roce 1979. Otevřený úsek měl sedm stanic a měřil 4,9 kilometrů – od Smíchovského nádraží až po Florenc (B).

    Orientační plán metra z roku 1985 s vyznačeným novým úsekem metra I.B
    Autor: Archiv DPP

  • 3.

    A stavíme dál - 1988

    O tři roky později přibyly stanice Radlická, Švermova (dnes Jinonice) a Dukelská (Nové Butovice). Otevřely se 26. října 1988. 

    Článek z Rudého práva, který dne 2. listopadu 1985 ohlašoval zahájení provozu na trase B.
    Autor: Archiv DPP

  • 4.

    Nová jména - staré metro

    22. února 1990 bylo přejmenováno 13 provozovaných stanic metra, na trase B to byly stanice Dukelská (nyní Nové Butovice), Švermova (Jinonice), Moskevská (Anděl) a Sokolovská (Florenc).

    Bezplatná jízdenka prvního dne provozu metra v úseku I.B
    Autor: Archiv DPP

  • 5.

    Metro dostává nové stanice

    V listopadu 1990 bylo metro prodlouženo na Zličín, v roce 1998 na Černý Most, přestože některé stanice byly ještě rozestavěné. V roce 1999 byla dokončena stanice Hloubětín, o dva roky později Kolbenova.

    Měnič mincí dnes v metru už neuvidíme.
    Autor: Archiv DPP

    Fotograf Josef Váša pořídil pro Dopravní podnik také tento propagační snímek na téma: Když nezaplatíte, turniket vás nevpustí do metra.
    Autor: Archiv DPP

  • 6.

    Ničivé povodně - 2002

    13. až 15. srpna 2002 Prahu postihla katastrofální povodeň, zatopeno bylo i 17 stanic metra, z toho 12 na trase B; zřejmě nejvíce byla poškozena stanice Florenc (přestupní stanice tras B a C), kde zůstaly zatopeny i dvě vlakové soupravy. Do 22. března 2003 byly uzavřeny dvě stanice trasy B – Křižíkova a Invalidovna; o týden později byly otevřeny i poslední dva uzavřené vestibuly, a to rovněž na trase B (Anděl a Náměstí Republiky). 

     

    Povodně poškodily metro.
    Autor:  Blesk - Zbyněk Pecák

  • 7.

    Praha slaví a vypravuje speciální linku

    Na oslavu 30 let provozu trasy metra B vyjede historická souprava. „Vozy i čas zahájení první slavnostní jízdy budou naprosto identické jako před 30 lety. Soupravu navíc mimořádně nasadíme 2. listopadu do běžného provozu s cestujícími,“ uvedl ředitel DPP Jaroslav Ďuriš.

     

    V neděli bude vlak podle speciálního jízdního řádu projíždět stanice tak, jak na trase B postupně přibývaly. Nejprve pojede jen po nejstarším úseku Smíchovské nádraží – Florenc. Při další jízdě se trasa prodlouží z Nových Butovic na Českomoravskou, při třetí už projede vlak celou trasu ze Zličína na Černý Most. V pondělí 2. listopadu pojede historická souprava v běžném provozu.

    Gustáv Husák a generální ředitel DP Mikuláš Lacek. Oba mají v klopě pamětní odznak vydaný k zahájení provozu.
    Autor: Archiv DPP

    Jeden z typických snímků 9. května 1974. Gustáv Husák zahajuje přestřižením pásky provoz pražského metra.
    Autor: Archiv DPP

    Jízdenka prvního dne provozu metra. Oficiálně se 9. května do metra dalo vkročit jen při předložení této jízdenky.
    Autor: Archiv DPP

Diskuse k článku Přidat názor
Počet komentářů: 1

rodrigues: Metro B slaví 30. narozeniny: Udělejte si exkurz do historie nejmladší linky Nevím, co vás na fakultě bulvárního psaní učí, ale jmenný rod slova exkurze jest feminum, neboli ženský, nikoli maskulinum

(01. 11. 2015 09:16)
Zobrazit celou diskusi
Články odjinud
VYHLEDAT VÝSLEDKY Načítám
Video se připravuje ...

Dnešní horoskopy