Ačkoliv návrhy začínají teprve vznikat, už teď je jasné, že měnit se budou hlavně linky v západní části Prahy. Tedy tam, kde k úpravám jízdních řádů došlo už na jaře.

Tehdy ale začaly platit jen částečné změny. A to z důvodu, že předchozí radikální návrh, který představil ROPID začátkem roku, striktně odmítl magistrát i městské části.

Novému řediteli ROPID Petru Tomčíkovi se ale tento revoluční návrh líbil, a proto z něj bude při plánování podzimních změn vycházet. „Zhruba 80 procent změn bylo kvalitních, za nimi stojím. Teď je potřeba prověřit těch zbývajících 20 procent,“ říká v rozhovoru pro Blesk.cz.

Jak daleko jste s návrhy změn v MHD?

Tento týden začínáme. Od 1. srpna jsem posílil tým o dva dlouholeté experty. Zaměřujeme se primárně na autobusové linky na západě Prahy. Samozřejmě může dojít i k tomu, že bude potřeba upravit tramvajové vedení.

V dubnu měly nastat revoluční změny v MHD. Nakonec po odporu magistrátu i městských částí došlo jen k menším opatřením. Co vám v návrhu vašeho předchůdce vadilo?

Mně tam chyběla větší komunikace, vyslyšení požadavků městských částí.

Proti změnám jako takovým, jejich rozsahu, byste tolik nenamítal?

Za změny, které tehdy připravil ROPID, se z 80 procent stavím, že jsou správné, kvalitní. A teď je potřeba doladit ten zbytek.

Co je v těch zbývajících 20 procentech?

Týká se to například linkového vedení autobusů. Tento týden jsme zahájili práce na revizi návrhu opatření v západní části Prahy. Bude se to týkat částečně i změny linkového vedení autobusů, případně intervalů.

Že by se intervaly zkrátily, nebo naopak prodloužily?

To záleží linka od linky.

Říkal jste, že s tehdejším revolučním návrhem ROPID z velké části souhlasíte. Budete pro chystané změny vycházet z něj a pouze se něco obmění?

Já bych teď nechtěl předjímat. Za dva až tři týdny budeme chytřejší. Ale mám vizi, aby změny vstoupily v platnost v průběhu podzimu. Po zprovoznění metra A se návyky cestujících výrazně změnily. To znamená, že některé autobusy jsou tam opravdu nevyužívané a některé by bylo potřeba naopak posílit.

Takže ke změnám dojde na podzim?

Máme vizi, aby opatření vstoupila v platnost během podzimu. Úvaha je od listopadu, nejpozději v prosinci určitě.

Na druhou stranu, vy jste říkal, že u předchozího návrhu vám chyběla komunikace s městskými částmi. Stihnete s nimi mluvit, když chcete změny spustit už na podzim?

Máte pravdu, ale svým způsobem prvotní konzultace započaly. Jsme v úzkém kontaktu s městskými částmi.

Video
Video se připravuje ...

Zase to pojede jinam! Praha spustí na podzim změny v MHD Matěj Smlsal

Bude mít nějaký vliv na MHD otevření tunelu Blanka?

V prvopočátku to nebude mít žádný vliv. Samozřejmě musím zdůraznit, že ROPID byl přizván na jednání týkající se otevření Blanky. Po otevření bude mít tunelový komplex výrazný vliv na povrchovou dopravu, těžko ale teď předjímat jaký. A my musíme sledovat situaci v kritických lokalitách, případně upravovat preferenční opatření.

Že by měly autobusy další vyhrazené pruhy?

Například 119 z letiště na Nádraží Veleslavín má vyhrazený jízdní pruh. Můžeme o něčem takovém uvažovat v Patočkově. Z dalších preferenčních opatření můžu zmínit jízdu autobusů po kolejích, sdružené zastávky tramvají a autobusů.

Chystáte už teď další změny v MHD, myšleno mimo západní část Prahy?

V druhé fázi přistoupíme k vylepšení sítě tramvajového vedení v Praze.

Vy o prázdninách vždy prodlužujete intervaly. Přitom řada lidí tu většinu času zůstává, běžně chodí do práce a zastávky jsou často narvané k prasknutí. Není omezování MHD během léta zbytečné?

Úplně zbytečné to není, protože dlouhodobé průzkumy ukazují výrazný úbytek lidí.

Kolik to je lidí?

Tak 20 až 30 procent za prázdninové měsíce.