Kupce nových vozů nutí ke změně požadavků na velikost auta ekologie i finanční krize. Ostatně, není to poprvé. Již v 50. letech minulého století slavily v západní Evropě úspěch malé vozy, jako byl Fiat 500, Volkswagen Brouk, Citroën 2CV či Mini. Tehdy byl ovšem důvod poněkud jiný – touha po jakémkoli autě za co nejmenší obnos peněz. Jaká miniauta se na trhu nabízejí dnes?
Renault Twingo: V nabídce i "minisporťák"
V současné době se prodává jeho již druhá generace. Ta minulá vydržela ve výrobě neuvěřitelných patnáct let. Každého, kdo do tohoto autíčka nastoupí, překvapí mimořádná prostornost (pro dva dospělé) vzadu. Toho se dosahuje díky posuvné zadní lavici. Renault své Twingo nabízí i ve sportovní verzi RS, která umí jet rychlostí 205 k,/hod.
Renault Twingo
Délka: | 3600 mm |
Šířka: | 1927 mm |
Cena: | od 184 900 Kč |
Fiat 500: Lepší a dražší než předchůdce
V roce 2008 získal cenu pro nejlepší vůz Evropy – Car of the Year. Nová pětistovka se představila v italském Turíně na den přesně po 60 letech od premiéry první. Na rozdíl od ní již má motor vpředu a její ceny nejsou úplně nejlidovější. Na druhou stranu, i s nejmenším motorem z ní vytáhnete rychlost 160 km/hod.
Fiat 500
Délka: | 3546 mm |
Šířka: | 1627 mm |
Cena: | od 283 900 Kč |
Toyota IQ: Žhavá novinka
Novinka na trhu neměří ani tři metry, a přitom jsou uvnitř sedačky pro čtyři cestující. I když ta za řidičem je spíše pro trpaslíka. Díky tomu, že se zmenšila velikost klimatizační jednotky v palubní desce, může spolujezdec sedět výrazně blíže čelnímu oknu než řidič, a tak i za ním je místa poměrně dost. V Toyotě IQ je i airbag chránící zadní cestující při nárazu zezadu. Stejný motor, jaký je v kolínských trojčatech, auto rozjede na rychlost 150 km/hod. A nevýhoda? Při vztyčených všech čtyřech sedadlech má totiž kufr objem jen 32 litrů.
Toyota IQ
Délka: | 1985 mm |
Šířka: | 1680 mm |
Cena: | od 339 000 Kč |
Kolínská trojčata: Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1
Velmi úspěšné minivozy, které se vyrábějí v továrně u Kolína. Tato automobilka je v současné krizi v Evropě zřejmě jediná, která vyrábí na sto procent své kapacity. Vloni trojčata, která se liší jen designem přídě a zádě, prodělala menší kosmetické změny. Pod kapotou mají shodný litrový benzinový motor a jejich maximální rychlost přesahuje 150 km/h.
Citroën C1
Délka: | 3415 mm |
Šířka: | 1855 mm |
Cena: | od 179 900 Kč |
Legendy mezi miniauty
Volkswagen Brouk: Lidové jméno se ujalo
Původně se jmenoval Volkswagen Typ 1. Název Brouk byl nejdříve jen přezdívkou, kterou mu dali zákazníci, teprve od roku 1967 se na některých trzích začal používat jako oficiální název modelu.
Délka: 4079 mm Šířka: 1539 mm
Fiat 500: Prakticky, ale líný
Vyráběl se 20 let a během té doby se ho prodalo přes sedm a tři čtvrtě milionu kusů. Závodit se s ním moc nedalo. Vzadu měl motor o výkonu pouhých 18 koní, který ho dokázal rozjet na 88 km/hod.
Délka: 3215 mm Šířka: 1275 mm
Mini Austin Rover: Malý, ale dravý
Už při zadání konstruktérům bylo jasné, že má jít o malý automobil do města. Nakonec se zrodilo auto se skvělými jízdními vlastnostmi (vyhrálo i Rallye Monte Carlo) o délce pouze 305 cm. Přitom dokázalo odvézt čtyři cestující. Od roku 1959 do 2001 se jich vyrobilo skoro šest milionů a pak přišel nástupce.
Délka: 3054 mm Šířka: 1397 mm
Citroën 2CV: Oblíbená kachna
Pro svůj kolébavý styl jízdy se mu trefně říkalo kachna. Automobil měl svoji výstavní premiéru již v roce 1948 v Paříži a bez zásadnější modernizace se prodával skoro 30 let. Původní motor měl objem podobný, jako mají dnes spíše slabší motocykly (375 cm2) a auto s ním uhánělo maximálně 65 km/hod.
Délka: 3778 mm Šířka: 1480 mm
Bude i české mini
Zřejmě již za dva roky se v nabídce modelů mladoboleslavské Škody objeví miniautomobil. Ten se společně se sesterským Seatem a Volkswagenem bude vyrábět v Bratislavě v továrně VW.