»Ukončete výstup a nástup...«! Pražské metro se rozjelo před 50 lety
Kromě samotného metra už v květnu 1974 fungovalo i depo Kačerov, stejně jako tehdy, i dnes se tu udržuje vozový park.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
A pod zem! Takhle sovětský štít razil tunely budoucího metra pod hlavním nádražím.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
Stanice Vltavská se hloubila přímo pod dohledem šéfů dopravního podniku, v této budově sídlil.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
Dvouvozový typ soupravy metra z ČKD Tatra Smíchov R1byl prý těžší, než stálo v zadání.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
Dvouvozový typ soupravy metra z ČKD Tatra Smíchov R1byl prý těžší, než stálo v zadání.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
9. května 1974 se desítky lidí sešly na zahájení provozu na první trati pražského metra na Kačerově.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
První den se vozy svezli hlavně vybraní hosté, eskalátory ale čekala pořádná zatěžkávací zkouška.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
Také k hloubení metra měli stavbaři nejmodernější techniku...
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
..třeba světelný dálkoměr Kern Mekometer ME 3000 pocházel od významné švýcarské firmy.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
U slavnostního přestřižení pásky a zahájení provozu byly před 50 lety i špičky politického života, nechyběl Gustáv Husák.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
Projížďku pražským metrem si 31. května 1978 nenechal ujít ani tehdy nejvyšší představitel Sovětského svazu Leonid I. Brežněv (1906–1982).
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
7. listopadu 1980 začal opět za účasti Gustáva Husáka provoz na trase II C.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
Kromě samotného metra už v květnu 1974 fungovalo i depo Kačerov, stejně jako tehdy, i dnes se tu udržuje vozový park.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
Dozorčích metra v čase ubylo, dříve střežili provoz i cestující mnohem bedlivěji.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
Také turnikety v metru byly sovětské výroby.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
Průjezdnost tunelů se kontrolovala i pomocí takovéhle makety vozu.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
Eskalátorový tunel před montáží schodů.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
Rozkopaný Václavák během stavby metra...
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
...a zbrusu nový vstup do stanice Muzeum.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
Kdo se na stavbě moderního zázraku významněji podílel, dostal třeba pamětní list a bronzový odznak budovatele metra.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
Kdo se na stavbě moderního zázraku významněji podílel, dostal třeba pamětní list a bronzový odznak budovatele metra.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
I v první den provozu měli cestující jízdenky. některé byly určené na danou hodinu, ti šťastnější získali celodenní platnou od 11:00 do 21:00 hodin.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
I v první den provozu měli cestující jízdenky. některé byly určené na danou hodinu, ti šťastnější získali celodenní platnou od 11:00 do 21:00 hodin.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
Stavba metra ve velkém měnila metropoli. Takhle to například vypadalo na dnešním Náměstí Jiřího z Poděbrad a na Smíchovském nádraží.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
Stavba metra ve velkém měnila metropoli. Takhle to například vypadalo na dnešním Náměstí Jiřího z Poděbrad a na Smíchovském nádraží.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
Už roku 1898 Ladislav Rott předložil první návrh na stavbu podzemní dráhy v Praze.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
Původní panorama se stanicí Gottwaldova se do dnešního Vyšehradu změnilo jen málo – Nuselák má jiné zábradlí a ve stanici stojí jiné koše.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
Takhle by mělo vypadat metro v budoucnu.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz
Takhle by mělo vypadat metro v budoucnu.
|
Michal Protivanský, archiv autora, Profimedia.cz