Proč Ukrajina zavrhla F-16 a dala přednost švédským stíhačkám Gripen? Je za tím i Trump
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj ve Švédsku ohlásil úmysl pořídit pro svou zemi 100-150 moderních stíhaček Gripen. Zatím přitom ruským náletům ukrajinští piloti čelí kromě sovětských strojů také americkými F-16. Proč Kyjev vidí budoucnost jinak?
Saab JAS-39 Gripen znají experti i fanoušci v tuzemsku, Armáda ČR má dvanáct kusů verze C a pro výcvik dva dvoumístné stroje varianty D. Ukrajina si ovšem míní objednat novou generaci E a F. Ta má mj. díky většímu trupu a silnějšímu motoru kapacitu pro víc výzbroje. Zatím je začalo dostávat letectvo Švédska a Brazílie.
Jinak však švédské stroje nejsou příliš rozšířené, všech verzí po světě létají nějaké tři stovky. Během plnohodnotné ruské invaze na Ukrajinu se na Západě uvažovalo gripeny napadené zemi poskytnout, Ukrajinci se však soustředili na proslulé F-16. Stroje americké výroby z druhé ruky nedodávají USA, nýbrž evropští spojenci.
Americká primadona
„Pokud jste si někdy na letecké show sáhli na MiG-29 a pak položili ruce na F-16, můžete už zvenku pocítit, jak je F-16 technicky vyspělá,“ komentoval vysloužilý stíhač Námořní pěchoty Spojených států Tom Richter změnu, jakou příchod amerických strojů znamenal pro ukrajinské piloty a pozemní personál. „Je to primadona, je velmi citlivá a vyžaduje náročnou údržbu,“ řekl ovšem také pro Politico.
Personál leteckých základen například musel začít víc dbát na rovnost a čistotu ranvejí a ploch. „Podvozek je delikátnější než u migů, kola malá, nasávání vzduchu je nízko nad zemí, může hrozit nasátí objektů,“ uznal mluvčí ukrajinského letectva Jurij Ihnat s tím, že se na to dokážou připravit. Ve finále to ale patrně americkým strojům přičetli na vrub – švédské takové nároky nemají.
„Gripen dokáže provádět mise v obtížných podmníkách, využívat různé ranveje na desítkách operačních letišť, což je v současných podmínkách extrémně důležité,“ konstatuje video ukazující Zelenského, jak do gripenu v továrně Saab usedá.
„JAS-39 Gripen se do války, kterou vede Ukrajina, hodí jako ulitý. Letadlo bylo od začátku navrženo pro situaci, kdy má nepřítel víc letounů a vlastní základny jsou v neustálém ohrožení dalekonosných zbraní,“ píše i přední švédský deník Aftonbladet. Gripen je malý, může přistávat na travnatých ranvejích záložních letišť nebo i na dálnicích, snadno se opravuje a chystá ke startu. „Nová verze E, kterou Švédské letectvo zrovna nedávno převzalo do služby, má systémy elektronického boje světové úrovně, vyvinuté specificky s ohledem na hrozbu od ruských letadel,“ dodal deník.
„Gripeny jsou proslulé svou manévrovatelností, spolehlivostí a nízkými provozními náklady, stejně jako schopností vzlétat z krátkých ranvejí a dokonce i dálnic, což je činí ideálními pro koncept ‚totální obrany‘. Gripen je víc než jen letadlo, je ztělesněním švédské obranné filozofie: ‚Chytrá, efektivní a nezávislá technologie pro obranu demokracie‘,“ ocenila na facebooku Svitlana Zališčukuvá, ukrajinská velvyslankyně ve Švédsku, která Zelenského doprovodila do továrny Saab.
„JAS-39 Gripen E může nést naváděné pumy s doletem 500 kilometrů, což znamená, že letadlo i pilot jsou v bezpečí, aniž by museli letět příliš blízko a vystavovat se nepřátelské protivzdušné obraně. Gripeny mohou také nést přesně naváděné pumy s laserovým naváděním, stejně jako střely vzduch-země a protilodní střely,“ uvádí web Rádia Svoboda. „Na rozdíl od F-16 mohou stíhačky Gripen nést silné německé střely Taurus, pokud by Berlín nakonec souhlasil s jejich poskytnutím Ukrajině.“
Podle Zelenského videa je švédská stíhačka v boji s F-16 srovnatelná, ve své třídě (tzv. čtyřapůltá generace) však patří k nejlevnějším, co se provozu týče.
Aftonbladet uznává, že Ukrajinci provedli velmi pečlivý proces výběru mezi různými stíhačkami: „Skutečnost, že si Ukrajina volí JAS-39 Gripen-E jako hlavní stíhací letoun, není žádný šok, nýbrž známka kvality.“
Vedle F-16 od amerického leteckého a zbrojařského gigantu Lockheed Martin byly podle Zelenského ve hře také víceúčelové stíhačky Rafale francouzského koncernu Dassault.
Cena + výkon
„Rafale není zrovna nejlevnější letadlo. Je to jedno z nejdražších letadel ve své třídě na trhu a z hlediska spotřeby paliva ani bojových výkonů se nejedná o nijak zvlášť výhodnou mašinu,“ říká pro Rádio Svoboda ukrajinský vojenský expert Oleg Ždanov. Patrně v Kyjevě zvažovali i Eurofighter Typhoon vyráběný ve spolupráci Británie, Německa a dalších evropských zemí. „Eurofighter je také velmi drahý a není široce dostupný. Gripen je proto nejlepší letadlo z hlediska ceny a kvality,“ shrnul Ždanov.
„Nechci prozrazovat všechny detaily našich kroků, ale pro naši armádu jsou gripeny prioritou. Proto jsme si je vybrali. Je to otázka zdrojů, manévrovatelnosti a způsobu jejich použití. Chápeme, proti komu bojujeme, a gripeny jsou jedny z nejlepších na světě,“ uvedl prezident Zelenskyj. Nezmínil ovšem ještě jeden faktor výběru.
„USA rozhodně nezaručují, že nám v budoucnu budou schopny dodat moderní, modernizované, vysoce kvalitní a technologicky vyspělé F-16 nejnovějších modifikací. To neočekáváme. Zato Švédsko projevuje ochotu nám v mnoha oblastech pomoci. V praxi jsme to už viděli,“ vysvětlil pro Rádio Svoboda vojenský expert Alexandr Kovalenko. „USA nedávno prokázaly, že nejsou stabilním partnerem, a to se týká nejen administrativy Donalda Trumpa, ale i Joea Bidena, který nepřevedl F-16 přímo z USA na Ukrajinu.“
„Naší strategií je se dnes co nejvíce distancovat od Spojených států amerických,“ dodává Ždanov, „protože politická nestabilita dělá z USA nespolehlivého partnera.“












