Tatrou znovu kolem světa: Na tříleté misi byl první zádrhel na D1 kvůli mýtu
Fanoušci v sobotu u pražského Rudolfina vyprovodili členy expedice Tatra kolem světa 2 na jejich cestu. Expediční vůz přijel na místo ze Staroměstského náměstí před 12:30, slavnostní odjezd výpravy se uskutečnil krátce po 14. hodině. Na místě bylo několik stovek lidí. Cestovatelé plánují během tří let ujet přibližně 270 000 kilometrů přes 69 zemí pěti kontinentů. Expedice chce navázat na výpravu Tatra kolem světa z konce 80. let minulého století. Jedním z hlavních cílů je podobně jako tehdy šířit dobré jméno Česka a českých výrobků ve světě.
Po odjezdu z Prahy se členové expedice potkají s dalšími svými fanoušky na dálnici D1, kteří expediční tatrovku ve svých vozech doprovodí ve směru na Brno.
„Nečekaná zastávka z Prahy do Brna. O zážitky není nouze už pár hodin po startu, aneb hladová mýtná krabička. Pánové celníci nám s úsměvem řekli, že nás sledují a že doufali právě v tenhle zádrhel. Mýtné jsme doplatili a vyřešili situaci domluvou. Celníci nám popřáli štěstí a jede se dál. Už za chvíli jsme v Brně,“ uvedli členové expedice na facebooku.
Stejně jako v Praze i v Brně se bude konat setkání s veřejností a slavnostní rozloučení. V neděli členy expedice vyprovodí příznivci v Bratislavě, odkud už expedice zamíří na cestu kolem světa.
Výprava v 80. letech jela upraveným vozem Tatra T 815 GTC. Její nástupci mají k dispozici rovněž speciál, vůz Tatra T 815 4x4 v expediční úpravě. Auto má hliníkovou nástavbu vážící pouhých 1380 kilogramů. Expedice bude rozdělena do tří etap, vůz na jednotlivé kontinenty přepraví loď. V Tatře jsou vyhrazená místa pro zájemce, kteří expedici finančně podpořili a mohou se k ní postupně přidávat na různé úseky.
Náklady se odhadují na 25 milionů korun
„Auto jsme dělali tak, aby bylo hezké. Je rozdíl jet do Chorvatska na 14 dní nebo na dva měsíce autem, a něco jiného v autě žít,“ uvedl před dnešním odjezdem člen expedice Marek Havlíček. „Máme tam velkou prostornou sprchu, máme tam 700 nebo 800 litrů teplé vody, tři bojlery, čtyři okruhy vytápění, klimatizaci, máme tam obrovské akumulátory, dva záchody, jednu záložní sprchu a jednu venkovní sprchu,“ vyjmenoval.
V Tatře je podle něj 14 sedaček a 20 míst na přespání. Celkové náklady expedice od koupě vozu přes stavbu obytné části po přepravu se odhadují až na 25 milionů korun. „Je to rozděleno zhruba na třetiny. Třetinu financujeme my, třetinu partneři a sponzoři a třetinu dočasní členové výpravy,“ doplnil Havlíček.
Z výpravy vznikne televizní seriál
První výprava vyrazila do světa v roce 1987 a k jejím hlavním úkolům patřila propagace kopřivnické automobilky ve světě. Z cesty měly mimo jiné vzniknout dva celovečerní filmy a televizní seriál. Do Prahy se ale výprava vrátila až v květnu 1990 po pádu komunistického režimu, kdy zájem lidí o ni opadl.
Z filmů i seriálu sešlo, vzniklo jen několik knížek, dobových televizních reportáží nebo plechové a papírové modely speciálního auta. Stínem výpravy byla smrt jednoho z jejích členů Františka Jeniše, který zahynul při sjíždění řeky v Pákistánu. Ze současné výpravy má vzniknout mimo jiné televizní seriál, prvních deset dílů odvysílá stanice Prima Zoom už letos na podzim.
Může mě šlak trefit, když vidím, jak podobní nezodpovědní magoři, dobrodruzi bez výčitky svědomí či špetky zdravého rozumu, zneužívají diplomatické služby a repatriační lety poté, co se sami vlastní zásluhou dostali do šlamastiky .... a ještě se tváří jako hrdinové, namísto, aby děkovali bohu, že se nevrací v igelitovém pytli díky idiotskému nápadu poflakovat se frajersky epicentrem pandemie. A to už ani nemluvě o pochybnostech, jež vzbuzuje fakt, že tento projekt sponzoruje a podporuje mj. ruská Státní společnost pro atomovou energii ROSATOM, Federální agentura pro cestovní ruch (ROSTOURISM) a Velvyslanectví Ruska v ČR, zatímco řadě českých renomovaných žurnalistů a publicistů ruské úřady v poslední době zrušily či odmítly akreditaci a další i vyhostily.
Dovedu si představit reportáže o Rusku z pera člověka, který pobíhá po Donbasu s nášivkou Ruské pravoslavné armády na prsou, fotí se se "zelenými mužiky" a opolčenci a píše tendenční reportáže o východoukrajinských separatistech a útlaku kyjevských "banderovců".