Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

„Ptákovina,“ zuří kamioňáci a hájí Čecha, co dostal za 15 migrantů v chlaďáku dva roky

Autor: Nikola Forejtová - 
1. února 2019
05:20

Český řidič Jiří Sagan dostal přísnější trest za převoz migrantů v Calais - v chlaďáku jeho vozu jich našli hned patnáct. Sagan nejprve vyfasoval u severofrancouzského soudu 18 měsíců vězení. Nyní mu zpřísnili verdikt na dva roky. Kolegové kamioňáci jej hájí. A tvrdí, že vůbec nemusel vědět o tom, že mu tam Iráčané vlezli. Francii se nyní snaží vyhýbat obloukem. Řidiči Pavel, Lukáš a Martin se nyní shodují nejen s názorem, že je Francie nebezpečná.

Francie se stala pro řidiče kamiónů pomalu peklem. Dle kamioňáků zde není radno zastavovat pomalu ani na čůrání, aby nepřišli o drahocenný náklad nebo jim někdo nenarušil plombu, bez které je celník nepustí přes hranice.

V případu uvězněného řidiče ve Francii vidí šoféři velkou nespravedlnost, která jim připomíná i jiné strasti z cest. V souvislosti s aktuální kauzou českého šoféra, který ve čtvrtek vyfasoval dva roky natvrdo za převoz migrantů, se řidiči ozývají s výtkou na nespravedlivé jednání, ale také se zhoršující se situací ve Francii.

Projíždět Francií je šílenost. To, co se tam děje, je neskutečný. Po povinné přestávce můžete po prohlédnutí auta zjistit, že vám narušili náklad nebo, nedej bože, vykradli kabinu,“ říká řidič Lukáš Vařil (31) a není sám.

Převaděčské gangy dokážou migranty propašovat i do kamionů

„Bezpečnostní složky ve Francii to prostě nezvládají, nemůžete se pomalu ani v klidu na cestě vyčůrat, protože vám za tu chvíli dokážou vykrást kabinu nebo vlézt do nákladového prostoru,“ svěřil se kamioňák Martin Medelský a dodává, že největší problém představují převaděčské gangy, které jsou dnes na vysoké úrovni a dokážou lidi propašovat do nákladního prostoru zcela nepozorovaně. A to aniž by porušily plombu nebo plachtu. „Okem to drobné narušení pak nepoznáte,“ vysvětluje Martin.

Řidiči jezdí někdy i po dvou, aby stihli náklad dovézt včas Řidiči jezdí někdy i po dvou, aby stihli náklad dovézt včas | Hynek Zdeněk

Další oslovený šofér Pavel Batík (42) dodává, že nejhorší je to pak na parkovištích. Úplně v pohodě vám vyberou celý náklad,“ řekl Blesk Zprávám. Dodává pak, že do Francie se obává jezdit, a díky vstřícnosti svého šéfa a firmy už nejsou cesty do Francie obvyklé.

Vlezli mu do mrazáku

Český řidič ve Francii Jiří Sagan byl obviněn z pašování migrantů v chladicím boxu. Muž se hájí, že o 15 uprchlících nevěděl, potvrdili to i samotní migranti. Podle šoférů opravdu neměl řidič šanci si lidí všimnout. „Pokud jedete s chlaďákem, máte tam izolační plechovou vrstvu. Tam prostě nejde poznat, že se tam někdo dostal, hlavně vás ani nenapadne, že by někdo vlezl do mrazáku,“ obhajuje řidič Martin kolegu.

O kontrole nákladní kabiny je pak až nesmyslné vést řeč. Řidič nesmí porušit plachtu ani plombu, jinak by ho s nákladem mohli nejenže poslat zpátky, ale nejspíš by jej nepustili celníci za hranice. „Převaděči umí brilantně oddělat celnické lanko a pak ho tam dát zpět. Rozdíl se pozná až na rentgenu,“ přibližuje řidič Martin.

Zdechovský: Jeho partnerka má rakovinu. A nemá na léčbu

Případ řidiče ve Francii aktivně řeší také europoslanec Tomáš Zdechovský. „Věřím v jeho nevinu. Teď je jeho rodina bez příjmu a nemocná manželka s rakovinou bez léčby, protože na to nemá finance. Stát je v řešení této věci ′nějakého kamioňáka′ bezzubý. Vidí řidiče jako póvl. Přitom je v ČR 130 000 řidičů, což je 500 000 lidí včetně jejich rodin, kteří jsou na jejich příjmech závislí,“ vyjádřil se ke kauze pro Blesk Zdechovský.

Také oslovení kamioňáci s dvouletým rozsudkem francouzské prokuratory zásadně nesouhlasí. „Nemůžu být sprostý, tak co na to jiného říci. Jestliže dostal dva roky za něco, co nemůže (ovlivnit), tak by s tím náš stát měl něco udělat. Je to ptákovina postavená na hlavu. Podle mě nás chtějí z Francie dostat úplně, za pár let tohle můžeme řešit třeba v Rumunsku,“ řekl pobouřený řidič Martin.

Řidiči nám zajišťují kartáček na zuby i auta

Kamioňák Lukáš jezdí s nákladním autem už 8 let. V posledních několika letech se podle něj i ostatních řidičů radikálně zhoršily podmínky pro vykonávání tohoto povolání. „Všude po nás dupou. Ať už ve firmě, kam něco dovážíme, tak i na silnicích, kde nás lidé vybržďují,“ svěřil se Blesk Zprávám s dalšími potížemi profesionální šofér. Dodává, že řidiči mají pověst největšího póvlu, a přitom je průmysl a obchod na kamiónové dopravě stavěný.

Mnoho surovin a věcí, jako je třeba kartáček na zuby nebo součástky do aut, je totiž kolikrát nemožné přepravovat vlakem nebo lodí, a nákladní doprava je tak mnohdy nutnou a tou nejlevnější variantou. „Téměř všechny fabriky ruší své skladovací prostory, které jsou drahé a časově náročně udržitelné. Kamión je pro ně nejlevnější variantou, protože stejně se doprava zaplatit musí a navíc ještě nahrazuje sklad,“ osvětluje řidič Martin.

„Jsou tu i h*vada, ale 80 procent řidičů je slušných“

„Ohromně mi vadí, že řidič osobáku nechápe, že nemůžu jezdit u krajnice, protože by se to se mnou propadlo a jsou tam větve, které bych mohl srazit. Chápu, že nás lidé nemusí mít rádi, protože „brzdíme“ dopravu, ale mně to rychleji  jak 90 km s 30 tuny nákladu nepojede,“ svěřil se řidič Pavel, který s kamiónem jezdí už 19 let.

Foto: 

Dodává pak, že jsou mnohdy velmi tlačeni časem a díky stylu přepravy „just in time“ – dovážení dílů přímo na výrobní linku nebo produktů rovnou na pulty, si nesmí dovolit ani hodinové zpoždění, které mu „mstivý“ osobák může brzděním způsobit. Nevylučují ale, že i v jejich řadách se nachází pár „výrůstků“.

„Jsou tu i s prominutím h*vada, co nemají za volantem co dělat, ale podle mě je 80 % řidičů slušných lidí, kteří i například během kolony na D1 nabízeli rodinám s dětmi čaj nebo kávu a teplo v kabině,“ říká Lukáš a dodává, že ho zamrzelo, když se pak na kamioňáky problém s kolonami v podstatě svedl.

xxxx678 ( 1. února 2019 14:01 )

Chudáci kamioňáci. Místo, aby si tam hlídali uprchlíky, tak se stávkuje. Stávkovat, je francouzský národní sport. Policajti, zemědělci, piloti, doktoři, to se točí pořád dokola.

cepp ( 1. února 2019 11:57 )

Francie se cpe na výsluní a chtěla by být zase velmocí, ale ty doby jsou dávno pryč. Chová se k nám nepřátelsky a léčí si soji neschopnost vypořádat se se svými občany kteří přišli z kolonií a dosud se nepřizpůsobili. Zajímalo by mne kolik francouzských řidičů bylo již odsouzeno za pašování běženců? Nebo trestají pouze cizince? Mají dnes neschopné prezidenty, zvláště poslední dva stojí zato. Je třeba pro kamiony vybudovat výstražný systém, který by okamžitě upozornil na narušení kamionu a řidič by mohl ihned zavolat policii na pomoc.

ApollonCZ ( 1. února 2019 11:00 )

Doufám že je v tom mrazáku alespoň nějakou hoďku nechali. BTW zdravím do videa Tartarus cast...

sebr ( 1. února 2019 10:04 )

Bohužel, zatím to vyžírají naši řidiči! Sluníčkáři si jenom mnou ruce a počítají bankovky!

smradlavamakrela ( 1. února 2019 09:54 )

Žatondré tu žur . Francie je na konci. A doufam ze si to sluníčkaření vyžerou.

Zobrazit celou diskusi