Obrat v účtování s „neposlušnými“ firmami z D11: Ťok slíbil řešení a dodatek k smlouvě
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodli se společností Eurovia CS na vytvoření dodatku ke smlouvě na stavbu úseku dálnice D11, který by měl zohlednit současný stav staveniště. Udělali tak v reakci na vývoj posledních hodin, kdy nejdříve firma podmínečně odstoupila od smlouvy a ŘSD ji následně zcela vypovědělo. Dodatek by měl být uzavřen do 15. února, obě strany sporu by pak měly své odstoupení od smlouvy vzít zpět.
„Dohodli jsme se na řešení, jakým uděláme dodatek ke smlouvě, který by měl vyřešit, jak to že je staveniště předáváno později a také to, že kvůli archeologického výzkumu není zcela podle původní specifikace smlouvy. Budeme se bavit i o valorizaci,“ uvedl Ťok.
Stavební firmy v úterý uvedly, že kvůli zdržení vypršela jejich cenová nabídka, a budou tak žádat víc peněz. Ředitel Eurovie Martin Borovka po středečním jednání řekl, že firma náklady navíc vyčíslila na zhruba 200 milionů korun, přičemž do částky zahrnula náklady na uvedení území do potřebného stavu a zvýšené ceny vstupů stavebních prací.
Stavební společnost podle Ťoka ve středu také slíbila, že stavba bude hotová v původně dohodnutém termínu. Ministr dopravy ovšem zároveň požádal firmu o ještě dřívější termín, to by mělo být předmětem jednání o dodatku. Dokončení úseku bylo v minulosti stanoveno na rok 2022.
Stavební konsorcium si v úterý stěžovalo na to, že prostor pro stavbu dálnice není ve stavu, na kterém se ve smlouvě s ŘSD dohodlo. Úpravu pozemků by si ŘSD podle firem mělo objednat, což neučinilo. ŘSD kritiku odmítalo s tím, že firmy odmítaly staveniště formálně převzít a snaží se dostat státní úřad pod tlak.
Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru začala 2. října 2018 za přítomnosti premiéra Andreje Babiše (ANO). Hotový měl být v roce 2022. Stavba ale ještě nezačala, firmy staveniště dosud nepřevzaly. Dálnice D11 zatím končí v Hradci Králové. Původně se měla dálnice stavět už v roce 1978, z plánovaných 154 kilometrů je ale hotovo zhruba 91 kilometrů.
Podle mne se obě firmy dohodly, že chtějí z toho vymlátit více peněz a pak se rozdělí. Nic než korupce.....Jak je možné, že u nás jsou silnice a dálnice tak drahé. Už je to k smíchu....vlastně k pláči.!