Kontejnerovou loď Ever Given, která od úterý blokuje Suezský průplav, se podařilo úplně uvolnit. Doprava se může obnovit, oznámila správa průplavu. Může jedna jediná loď způsobit kolaps námořní přepravy, vyprázdnit regály obchodů a vyvolat globální problémy ve výrobě? Odpověď dala Ever Given. Zpoždění dodávek kvůli incidentu již potvrdila IKEA nebo obchod Alza.cz.
Obří loď, která zašpuntovala Suez, je úplně volná. Doprava v průplavu se zas rozjíždí
- Video se připravuje ...
1.Lodě v koloně
Po ztroskotání Ever Given uvázly v oblasti na obou stranách kanálu desítky lodí, což zachycují snímky serverů mapujících lodní dopravu.
Suezem přitom ročně propluje přes 30 % kontejnerové dopravy, proto i jediný den jeho uzavření může způsobit celosvětově obchodní ztrátu až 221 miliard korun!
„Kontejnery naplněné produkty IKEA na palubách lodí blokovaných u Suezského průplavu by mohly vytvořit omezení v našem dodavatelském řetězci, pokud budou zpoždění přetrvávat,“ uvedlo vedení nábytkářské společnosti.
Na uvolnění vodní cesty čekaly stovky lodí. Jsou mezi nimi kontejnerové lodě, lodě na přepravu sypkých materiálů, ropné tankery a plavidla přepravující zkapalněný zemní plyn nebo zkapalněný ropný plyn.
2.Bagry v akci
Záchranné týmy v Suezském průplavu v neděli při pokusu uvolnit uvízlou kontejnerovou loď strřdaly bagrování a tažení pomocí člunů. Podle dvou zdrojů však snahy zkomplikovala skála pod přední částí lodi, uvedla agentura Reuters.
Bagry již odstranily 27 000 metrů krychlových písku do hloubky 18 metrů. Uvolnění zřejmě pomohl jarní příliv, v pondělí během něj měla voda v průplavu stoupnout až o 45 centimetrů.
3.Omezení i pro Česko
Obavy z narušení dodavatelského řetězce má například Německo, které přes průplav dováží téměř pětinu ropy. Blokaci Suezu patrně pocítí i řada českých firem, podle analytiků hrozí i zdražování či dočasná nedostupnost některého zboží. „Přímo ve frontě před Suezským průplavem máme dva kontejnery. Pro objednávky, které jsou stále v Číně, hledáme náhradní řešení. Odhadujeme, že zboží na cestě bude mít deset až čtrnáct dní zpoždění,“ potvrdil šéf logistiky Alza.cz Michal Ondomiši.
4.Výjimečný kolos
Ever Given patří mezi nejdražší a nejmodernější přepravní lodě světa. Je dlouhá jako čtyři fotbalová hřiště, váží 220 tisíc tun a uveze přes 20 tisíc kontejnerů. V roce 2019 ztroskotala v Hamburku, když nabourala do zakotveného trajektu.
Egyptský prezident Sisí v neděli nařídil zahájit přípravu na případné odstranění některých z 18 300 kontejnerů na lodi, aby se snížila její váha, uvedl Šéf správy průplavu Usáma Rabía.
Podle zdrojů ze správy průplavu však případné odlehčení lodi od nákladu nezačne dříve než v pondělí, až po pokusu, zda se podaří loď uvolnit za pomoci přílivu. Experti totiž varují, že tento proces by byl zdlouhavý a nákladný.
V pondělí pak mají dorazit dvě silnější vlečné lodě. Celkem bylo do záchrany nasazeno 14 vlečných lodí.
5.Jak dlouho tam bude trčet?
Na snahách o vyproštění lodi Ever Given se podílelo několik bagrů včetně těch podvodních. V akci je i nizozemská firma Smit Salvage, která v lednu 2012 vyprošťovala výletní parník Costa Concordia.
Ten tehdy narazil na podmořský útes a ztroskotal, při tragédii zahynulo 32 lidí. Podle odborníků může odblokování Suezského průplavu trvat i několik týdnů. Včera se povedlo loď částečně otočit a vyprošťovací práce pokračovaly i po uzávěrce vydání. Světoví přepravci mezitím zvažují jiné trasy pro přepravu, Rusko nabídlo třeba využití Severní mořské cesty za podpory atomových ledoborců.
6.Proč ztroskotala?
Ever Given ztroskotala v úterý 23. března, příčinou měl být vítr, a prachová bouře. Šéf správy průplavu Usáma Rabiá včera uvedl, že za ztroskotáním lodi stojí pravděpodobně i lidské pochybení. Po uvolnění lodě bude nařízeno vyšetřování. Než kapitán lodi najel v průplavu na mělčinu a způsobil celosvětový problém, krátil si čekání na vplutí manévrováním na moři. Radarový záznam jeho manévrů připomíná penis.
Máte pravdu: feškerá feteš dovoz : CHINA!!!!