Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Doktor odložil auto, za pacienty vyráží na „nákladním“ elektrokole s majákem

Autor: mav - 
16. ledna 2021
13:37

Pařížané se od první jarní vlny koronaviru snaží vyhýbat hromadné dopravě, radnice se chopila příležitosti a jala se masivně podporovat cyklisty, i na úkor aut. Novému trendu se přizpůsobují i lékaři jezdící za pacienty domů. První už nafasovali „nákladní“ elektrokola, napsal server Le Parisien. Vyplatí se to?

„U bolestí v břiše jeden nikdy neví, může to být od srdce,“ vysvětluje repotérům listu dr. Martin Méalet, proč je každá minuta drahá. Jako řada jeho pařížských kolegů vyšetřuje pacienty přímo doma místo v ordinaci. Tři roky za nimi jezdil autem, než se zapojil do testování jiného dopravního prostředku.

Jeho doktorské kolo je o něco větší než normální elektrokolo, a to kvůli důležitému vybavení. Jedna schrána je izotermická jako klasická brašna záchranářů (nebo taška na mražené nákupy) – v ní vozí například léky citlivé na teplo. Vedle klasické cyklistické výbavy, jako je pumpička, pak má tlakoměr a EKG pro pacienty. Motor s točivým momentem 75 Nm je silnější než pro běžná městská kola, dvě baterie zajišťují dojezd 160 km.

Kolo zvané anglicky Emergency Bike vyvinula francouzská firma Ecox, specializující se na zavádění elektrokol do měst a firem, ve spolupráci s lékařským družstvem Urgences Médicales de Paris. „Vyvinuli jsme produkt adaptovaný na dosti specifické potřeby lékařů,“ říká Mathieu Froger, zakladatel firmy Ecox.

Každému uživateli ho přizpůsobí na míru, počítá se i s modely pro hasiče a záchranáře, zájem mají také opraváři výtahů., kteří také vlastně vyjíždějí k pohotovostem - lidem zaseknutým v kabinách. „Automobilista v Paříži ztratí ročně 140 hodin v zácpách,“ vyzdvihuje Ecox výhodu elektrokol. A to platí pro běžné dojíždění do práce, pro pracovní dobu trávenou za volantem budou čísla ještě horší. Francouzská metropole patří k nejzahuštěnějším v Evropě, každá nehoda nebo stávka s blokádou silnic, jež jsou ve Francii časté, může být pro pacienta kritická.

 „V dopravě teď trávím každý den aspoň o hodinu méně,“ je dr. Méalet coby první zkušební cyklodoktor spokojený. „Můžu trávit víc času s pacienty a jsem teď víc vyklidněný, než když jsem tvrdnul v zácpách,“ řekl Le Parisienu.

Také se snáz než auto zaparkuje. Dřív prý dostával pokuty za špatné stání či za jízdu v pruhu vyhrazeném pro autobusy; to teď také odpadá, napsal server RTL.fr. Denně teď zvládne čtyři návštěvy navíc.

Další doktoři se po jeho zkoušce ochotně přidali. „Když mi nabídli se podílet na projektu, ihned jsem kývnul,“ je stejně optimistický Méaletův kolega Michel Daismaizères.

Za pronájem kola se platí 135 € měsíčně (asi 3700 Kč), což je méně než dvě nádrže benzinu (cca 150 €), k tomu přidejte další náklady na pořízení i údržbu auta.

Video Zběsilá jízda bikera Dannyho MacAskilla s cyklovozíkem - Youtube/ Danny MacAskill
Video se připravuje ...

krapotkin ( 16. ledna 2021 15:04 )

Je vidět, že nejde o českého doktora. Obvodní ani pohotovost za pacienty už nevyjíždí, vše se odkazuje na RZ a následný (třeba i zbytečný) převoz do nemocnice.

Zobrazit celou diskusi