Pilot mimo službu odvrátil katastrofu. Druhý den se Boeing 737 MAX zřítil do moře

20. 3. 2019
10:52

Záhy poté, co se v říjnu Boeing 737 MAX 8 indonéské společnosti Lion Air zřítil do Jávského moře, objevily se zprávy, že už den předtím posádka hlásila podobnou technickou závadu. Šlo o náhlý sklon letadla a přechod do střemhlavého pádu. Tragédii předešel zásah pilota mimo službu, který se s kolegy „svezl“ z Bali na Jakartu. Muž prý rychle vyhodnotil problém a řekl řídícímu pilotovi, jak vypnout vadný automatický vyrovnávací systém MCAS. Zpravodajské stanici Bloomberg to sdělily dva zdroje blízké vyšetřování letecké nehody. O den později už se jiné posádce nepodařilo neštěstí předejít a jejich letadlo ve vysoké rychlosti narazilo na hladinu moře.

Když 29. října světová média informovala o neštěstí letu JT610 mířícího z Jakarty na Sumatru, začalo se spekulovat o tom, co za nehodou, která si vyžádala 189 obětí, mohlo stát. Mluvilo se o špatném počasí, což bylo okamžitě vyloučeno, chybě pilota, technické závadě, nebo výbuchu.

Přestože společnost tvrdila, že technické problémy z předchozího letu byly odstraněny, data z později nalezené černé skřínky ukazují, že za pádem s největší pravděpodobností stojí porouchaný senzor rychlosti a výšky letadla.

Čidlo zřejmě vyhodnotilo nesprávné údaje, a počítač tak automaticky poslal letadlo do střemhlavého pádu. Pilotovi se stroj nepodařilo vyrovnat a v prudké rychlosti narazil na hladinu. Boeing se při dopadu roztříštil na kusy.

Rychlý zásah třetího pilota

Během vyšetřování se ukázalo, že stejná závada byla hlášena u čtyř letů. Nové informace, které nebyly v původní zprávě Indonéské komise pro dopravní bezpečnost zveřejněny měsíc po nehodě, popisují předchozí let zříceného boeingu. Den před osudným pádem zaznamenali piloti tutéž závadu, výhodou této posádky byla přítomnost třetího pilota.

Ten okamžitě kolegy instruoval, že musí vypnout motor, a tak přerušit program, který žene letadlo k zemi. Podle leteckých expertů je to postup, jejž se musí piloti povinně naučit nazpaměť. Mluvčí společnosti Lion Air Danang Prihantoro tisku neposkytl žádné detaily o tomto novém faktu. „Všechna data, která o letu a stroji máme, jsme poskytli vyšetřovatelům. V této fázi šetření nemůže nabídnout žádné komentáře,“ uvedl Prihantoro.

Začalo se jednat až po druhém neštěstí

Zpráva z loňského listopadu došla k závěru, že letadlo mělo před svým pádem technické závady, které nebyly správně opraveny. Společnost Boeing následně uvedla, že stroje typu 737 MAX 8 mohou mít vadné senzory, které mohou zapříčit prudký pokles letounu a pád. Začalo se mluvit o tom, zda jsou tato letadla bezpečná a letuschopná.

Teprve až další tragická nehoda Boeingu 737 MAX 8, tentokrát společnosti Ethiopian Airlines, ukázala, že systém těchto strojů může mít važné technické nedostatky. V neděli 10. března se krátce po startu z etiopské Addis Abeby zřítil let do keňského Nairobi, nikdo ze 157 lidí na palubě nepřežil. Mezi oběťmi byli také čtyři Slováci, včetně manželky a dětí slovenského poslance Antona Hrnka. Průběh neštěstí byl téměř totožný s říjnovou nehodou. Příď stroje se naklonila prudce dopředu a v plné rychlosti narazila na zem.

Boeingy 737 jsou uzemněny

V reakci na tuto nehodu desítky zemí včetně Česka a dalších zemí Evropské unie uzavřely své vzdušné prostory Boeingům 737 MAX 8. Společnost Boeing prochází auditem, podle jejího mluvčího Charlese Bickerse plně spolupracují s vyšetřováním. Už rok před oběma nehodami dva američtí piloti upozornili na závadu systému MCAS u těchto strojů, poukázali také, že manuály k typu 737 MAX 8 neobsahují detailní postup toho, co dělat, když k této poruše dojde.

První zprávy o březnovém leteckém neštěstí ukazují na podobnosti dvou nehod. Vyšetřovatele uvedli, že nemají žádné informace o tom, že by kdy etiopský boeing měl problém se senzory. V současné době zjišťují, zda před startem došlo ke kontrole správné funkčnosti všech čidel i to, zda piloti věděli, jak se zachovat v případě, že se dostanou do problémů, a uměli vypnout vadný program.

Experti upozornili, že za pádem může stát souhra několika věcí, nemusí to být vadný systém MCAS. „Je nepravděpodobné, že jen porucha MCASu zapříčinila zřícení tak moderního stroje se zkušenou a vycvičenou posádkou,“ domnívá se vyšetřovatel Jeffrey Guzzetti.

adolf45 ( 20. března 2019 18:49 )

Ty jsi tezkej zjeb'

fido2 ( 20. března 2019 16:52 )

Všechy boingy kupime. Babiš A lidi nahradime roboty...

Kikijojo ( 20. března 2019 12:27 )

Kdo jiný než ten kdo se v oboru pohybuje a má znalost o tom by měl mít k tomu co říci.Uz dávno se měli pilotů ptát co na to říkají a jak to vidí oni.Dejte prostor lidem, kteří jsou kompetentní se k tomu vyjádřit-piloti musí toho hodně zvládnout a musí něco vědět.At se Tramp nese...e do toho co neumí a nechá pracovat odborníky

mascula ( 20. března 2019 11:42 )

Ty si sáhni na cps lock, de.mente!

anonym01 ( 20. března 2019 11:31 )

TRUPM VSECHNO POPOHANI. HLAVNE AMERIKA PRVNI. TADY TO MATE . VYMSTILO SE TO. OSOBNE RADA LITAM EVROPSKYMI STROJI. DOUFAM, ZE TRZBY VZROSTOU. AT TO HLAVNE TRUMP A SPOL. NEPOJME JAKO ANTIAMERIKANISMUS. AT SI SAHNE RADEJI DO SVYHO SVEDOMI!

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa