Sobota 17. duben 2021
Svátek slaví Rudolf, zítra Valérie
Zataženo, déšť 7°C

Havlíček dohodl stavbu části D4 s Francouzi. Ekonom: Nevýhodné! Co je projekt PPP?

  • Autor: ČTK,mach - 
    17. 2. 2021
    09:03

    Výstavba a provoz části dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou PPP je definitivně stvrzena. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) dnes podepsal smlouvu s francouzským konsorciem DIVia. Stavba by měla začít v březnu, řekl po podpisu Havlíček. Jde o první projekt výstavby dálnice formou PPP v Česku. Skeptický je k němu ekonom Petr Bartoň, který míní, že financování bude pro stát nevýhodné.

  • 1.Úsek D4 má být hotový v roce 2024

    PPP předpokládá financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době převzít.

    Celková délka smlouvy je stanovena na 28 let. Z toho tři roky a osm měsíců potrvá stavba dálnice a zbylou část její provoz a údržba soukromým investorem. Úsek by měl být hotov v říjnu 2024. Ten bude konsorcium provozovat i s dalšími 16 kilometry dálnice, které už stojí. Podle ministra bude mít stát díky tomu větší kontrolu nad kvalitou dálnice. Smlouva počítá i s možnými sankcemi za případné nedostatky.

    Nová část dálnice by měla být po celou dobu ve vlastnictví státu. „Právo a povinnost provozovat, udržovat a brát užitky v podobě platby za dostupnost bude na koncesionáři. Příjmy z výkonového a časového zpoplatnění budou i nadále standardně příjmem SFDI (Státní fond dopravní infrastruktury) a výnosnost z těchto poplatků žádným způsobem nevstupuje do nastaveného platebního mechanismu,“ uvedl po podpisu vicepremiér Karel Havlíček (za ANO).

    Vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO, vpravo), předseda představenstva společnosti Vinci Concessions Christian Biegert a finanční ředitel firmy Vojtěch Janoušek podepsali 15. února 2021 v Praze smlouvu státu s konsorciem DIVia o stavbě úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem Vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO, vpravo), předseda představenstva společnosti Vinci Concessions Christian Biegert a finanční ředitel firmy Vojtěch Janoušek podepsali 15. února 2021 v Praze smlouvu státu s konsorciem DIVia o stavbě úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem | ČTK / Krumphanzl Michal

  • 2.Pokus s PPP projektem na D3 neuspěl

    Francouzské konsorcium DIVia tvoří firmy Vinci a Meridiam. V soutěži uspělo s nabídkou 16,55 miliardy korun, což představuje současnou nominální hodnotu projektu. Cenu však postupně navýší další vlivy, jako například inflace či vývoj kurzu koruny. Schválené přímé závazky státu tak představují 18,8 miliardy korun a 446 milionu eur, tedy asi 11,7 miliardy korun.

    Jde o první projekt výstavby dálnice za soukromé peníze. Podle Havlíčka by se mohl do budoucna stát vzorem pro příští dopravní stavby, kdy bude nutné najít nové zdroje financování. V minulosti se stát pokoušel pomocí PPP postavit například úsek dálnice D3 mezi Borkem a Bošilcem, nebo ostravskou část D1. Všechny tyto úseky ale nakonec byly stavěné konvenčním způsobem, tedy financováním prostřednictvím SFDI.

    Andrej Babiš a Karel Havlíček u opraveného mostu Vysočina u Velkého Meziříčí Andrej Babiš a Karel Havlíček u opraveného mostu Vysočina u Velkého Meziříčí | Úřad vlády ČR

  • 3.Ekonom: Zadlužíme se zbytečně navíc

    Projekt vyvolal i kritiku. Například hlavní ekonom společnosti Natland Petr Bartoň míní, že hlavním problémem projektu je jeho financování, které je podle něho pro stát nevýhodné.

    „Místo aby si stát půjčil svým jménem levně na finančním trhu, nutí koncesionáře, aby si na něm půjčil on za nutně vyšší úrok, který pak ale stejně zaplatíme všichni. Za dlouhé čtvrtstoletí trvání projektu se navíc úrokový rozdíl ještě znásobí. Zadlužíme se tak ještě více, jen to nebude prozatím tak vidět,“ řekl ČTK.

    Video Jízdu vozidla v protisměru zachytila palubní kamera. - Policie ČR

  • 4.Po stopách Francouzů

    Francouzská Vinci je jedním z největších průmyslově-stavebních koncernů světa, v České republice kontroluje prostřednictvím firmy Eurovia desítky dalších podniků. Jsou to mimo jiné Stavby silnic a železnic, SMP CZ nebo Průmstav. Obrat skupiny v ČR a na Slovensku se pohybuje kolem 16 miliard korun (16,2 miliardy v roce 2019), hrubý zisk zhruba 900 milionů (916,9 milionu v roce 2019). Eurovia v ČR v posledních letech pracovala na úseku dálnice D3 Ševětín - Borek nebo modernizaci dálnice D1 v úseku Soutice - Loket.

    Meridiam je francouzská společnost, založená v roce 2005, která se specializuje na dlouhodobé investice do projektů v infrastruktuře. V minulosti se podílela například na výstavbě rakouské dálnice A5 z Vídně na Brno, vysokorychlostní železnice Tour - Bordeaux ve Francii, financovala i stavbu dálnice na Slovensku. Kromě Evropy podniká v Severní Americe a Africe.

    Video Havlíček a Skopeček do sebe šili v přímém přenosu. Handl se zdravím a Češi jako rukojmí - Pavlína Horáková, Jan Jedlička

tomik007 ( 17. února 2021 20:21 )

ANO - ale kupodivu ma pravdu

MAMKA2316 ( 17. února 2021 11:27 )

Jaké zisky odtečou vždyť tu skoro žádné nejsou ??Drtivá většina s nich jsou jen pobočky zahraničních firem !!!!A ty tu zisky nenechávají !!!??? Po revoluci to všechno pravice ČSSD,KDU-ČSL A ODA NECHALI BEZTRESTNĚ ROZKRÁST NEBO SE NA TOM PODILELI ???? Ještě že měli na hradě alkoholika a šaška co jezdil na koloběžce po hradě a ten jim všechno podepsal !!Kdo tu dnes platí daně Babiš, Chrenek A PÁR STOVEK DALŠÍCH ?? OSTATNI MAJI SÍDLA V ZAHRA­NIČÍ,­PANA­MA,CYP­R,LIC­HTEN­ŠSKO ATD ?? POBIRAJI DOTACE A DANĚ TU ASI NEPLATÍ

denisz ( 17. února 2021 10:50 )

To čumím, že by české firmy byly tak neschopné
a nebo nejsou k máni. Jistě ne. Zase odtečou zisky
do zahraničí. To není dobrý způsob.

fico ( 17. února 2021 10:31 )

Vy jste si asi moc nenabral, když se rozdával rozum, že?

MAMKA2316 ( 17. února 2021 10:13 )

DŮVODŮ ŽE TO JE DOBŘE JE ASI HODNĚ ?? U NÁS NĚKTERÉ STAVĚNÉ DÁLNICE JSOU ZA PĚT LET ZNIČENÉ VIZ OSTRAVA ATD !!!! FRANTICI SE BUDOU 20LET STARAT O ÚDRŽBU A PAK NÁM TO PŘEDAJI ??? V TÉ DOBĚ UŽ BUDOU PŘIJMY A HODNOTA KORUNY NĚKDE JINDE TAK ŽE SI KLIDNĚ 10 MILIARD ŠKTNEME AJE TO SUPER ???? KDYŽ SE BUDOU MUSET O TO STARAT TAK TO BUDE ASI KVALITNI ??? CO JE S DALNIC KTERÉ JSOU ZA DESET LET ZNIČENE ???? A PROČ NEPOVOLIME MAX NAKLAD KAMIONU 30 TUN JAK JE VE VĚTŠINĚ STÁTU ALE MY MÁME ÚDAJNE POVOLENO 40 TUN ??

Zobrazit celou diskusi
Další videa