Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal upozornil, že školám chybí takzvaný standard práce asistenta pedagoga, tedy popis kompetencí a činností, které by měli splňovat všichni asistenti po určitých letech praxe. Jde o základ pro systém profesního růstu, který by měl zaručovat úroveň kvality. Definice standardu práce neexistuje nejen v případě asistentů, ale i u učitelů. Měla být součástí připravovaného kariérního řádu, který loni Parlament neschválil.

Podle vedoucí oddělení speciálního vzdělávání z ministerstva školství Ivany Blažkové nyní standard asistenta připravuje Národní ústav pro vzdělávání. Jeho návrh by mohl být hotov do konce roku a zveřejnit by se měl zřejmě na začátku příštího roku, řekla. Jiný návrh standardu vypracoval v roce 2015 Jan Michalík z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Podle Blažkové byl velmi kvalitní a je možné se jím inspirovat.

Blažková uvedla, že ministerstvo usiluje o zvýšení kvality asistentů. Chtělo by proto navýšit počet hodin v kvalifikačním kurzu pro pedagogy ze 120 na 250 hodin. Příslušným návrhem novely zákona o pedagogických pracovnících by se již brzy měla zabývat vláda, uvedla.

Kvalifikační kurz nyní umožňuje vykonávat práci asistenta pedagoga i lidem, kteří dosáhli nejvýše základního vzdělání. Podle Zatloukala má nicméně zhruba polovina asistentů střední školu s maturitou a asi pětina vystudovala na vysoké škole magisterský obor pedagogického směru.

Podle Milady Džudžové, která dělá asistentku na základní škole Trmice, chybí hlavně metodická podpora pro práci asistentů. Jak uvedla, speciální pedagogika je obsáhlá a druhy handicapů jsou natolik různé, že absolvovat 120 hodin kurzu nestačí. Asistenti by potřebovali být vždy do detailů proškolení, aby věděli, co je například projev nezájmu dítěte o učení a co projev jeho postižení, řekla.

Účastníci debaty se shodli, že hlavní překážkou v zajištění kvality a množství asistentů jsou peníze. Podle Vladimíra Slavíka z Krajského úřadu Ústeckého kraje pracuje většina asistentů v regionu na 0,6 úvazku a má plat kolem 14.000 až 15.000 korun hrubého měsíčně. Na celý úvazek vzhledem ke své specifické činnosti na škole nedosáhnou. Kdyby ho měli, brali by v Ústeckém kraji asi 20.870 korun měsíčně, dodal Slavík.

Asistenti pedagoga jsou podle ministerstva nejnákladnější část vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách. K loňskému 30. září pracovalo podle úřadu v běžných základních školách 11.298 asistentů pedagoga.

Příští rok by podle návrhu rozpočtu na inkluzi měly jít asi čtyři miliardy korun. Letošní rozpočet počítal pro společné vzdělávání přibližně s dvěma miliardami, v průběhu roku na něj ale podle ministra školství Roberta Plagy (ANO) šly i další peníze navíc.

ptd mal