Středočeské silnice patří k nejvytíženějším v republice, neboť krajem vedou hlavní tranzitní tahy do Prahy. Na stavu vozovek se nepříznivě podepisuje těžká kamionová doprava. Čaník podotkl, že Středočeský kraj je v poměrně nezáviděníhodné situaci, přesto se každý rok umisťuje na předních pozicích. "Jsem přesvědčený, že silničáři a kraje se snaží dělat v rámci svých omezení svou práci maximálně kvalitně," míní. Problém vidí spíš v množství peněz, které jsou na rekonstrukce vynakládány.

Špatné silnice trápí i hlavní město, kde bylo loni nahlášeno 390 a opraveno 124 výmolů. V celé republice motoristé za loňský rok nahlásili 1931 poničených silničních úseků a děr ve vozovce. V 725 případech byly problémy odstraněny.

Čaník upozornil na to, že Česko je z hlediska stavu silnic řazeno Světovým ekonomickým fórem ze 140 sledovaných zemí na 74. místo a její pozice na tomto žebříčku se zhoršuje. "Před námi jsou takové země jako Mexiko a Maďarsko," dodal.

Na portál Výmoly.cz mohou motoristé hlásit aktuální stav silničních tahů v Česku a za pomoci mobilní aplikace a webu upozorňovat na úseky, které je trápí. Ode dneška se mohou také zapojit do osmého ročníku ankety Nejhorší díra republiky. Do 31. července tak lze nejen oznamovat výtluky, ale také hlasovat pro nejhorší úseky nebo konkrétní díry na vozovce.

Podobnou aplikaci spustil loni i Středočeský kraj. Lidé mohou na adrese http://musimetoopravit.cz upozornit na problémové místo a vyznačit ho v mapě. Díky tomu může být problém rychleji odstraněn. Ředitel krajské správy a údržby silnic Zdeněk Dvořák uvedl, že závad bylo hlášeno asi 600, z toho zhruba 80 procent bylo odstraněno. Podle hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) jde o opravy nad rámec plánovaných akcí. "Jsou to ad hoc opravy, protože i cestmistr, který má úsek svěřený, ne všechno vidí," podotkla hejtmanka.

Na výstavbu a opravy silnic ve Středočeském kraji bylo loni vynaloženo přes 1,6 miliardy korun, z toho miliarda šla na zimní a letní údržbu. Hejtmanství opravilo 180 kilometrů silnic, na odstranění všech problémů na silnicích druhé třídy by však potřebovalo 15 miliard a na silnici třetí třídy dalších 30 miliard korun.