Podle neoficiálních informací mohla být důvodem potíží končící smlouva s firmou eMoneyServices (EMS), která do pondělí zajišťovala servis systému. Magistrát to ale popřel, prý jde o spekulace.

Od 08:00 do zhruba 12:30 bylo zablokováno takzvané expresní vydávání karet. Cestující, kteří například kartu ztratili nebo zničili, nedostali u přepážky novou. Předem objednané karty připravené k vyzvednutí zaměstnanci vydávali. Denně si novou kartu vyzvedne 200 až 300 lidí, v úterý bývá provoz slabší, fronty se proto dnes netvořily.

Hrubá už dopoledne uvedla, že IT odborníci mají za úkol vyhodnotit, zda šlo o běžnou technickou závadu, nebo o závažnější problém. Výsledek zkoumání zatím magistrát nezveřejnil, učiní prý tak na odpolední tiskové konferenci. "Tato situace není nijak výjimečná, v minulosti se stala už několikrát," řekla mluvčí. Karty opencard, na které lidé cestují v MHD, od rána normálně fungovaly. Cestující si mohli například dobíjet kupony.

Praha a vlastník autorských práv k systému opencard, firma EMS, vedou už několik týdnů ostré debaty ohledně dalšího fungování projektu. Vedení města minulý týden oznámilo, že s EMS neprodlouží smlouvy na servis systému, služby si Praha začala zajišťovat sama. Mluvčí EMS Martin Opatrný dnes řekl, že firma nemá s výpadkem nic společného. Praha podle něj převzala správu, a tudíž i zodpovědnost za fungování systému. "Za našeho působení nikdy výpadek takového rozsahu nenastal," tvrdí Opatrný.

Projekt opencard, který dosud stál 1,35 miliardy korun, pochází z éry primátora Pavla Béma (ODS). Karta má podle EMS kolem 1,2 milionu aktivních uživatelů.