Dohoda, kterou starostka Ada Colauová označila za historickou, mimo jiné předpokládá, že nadace spravující katedrálu zaplatí městu během deseti let 36 milionů eur (asi 936 milionů korun) na veřejnou dopravu a úpravu okolí katedrály. Z toho sedm milionů eur má jít na studii vybudování přímého výstupu z metra do vnitřku chrámu. Příspěvek městu byl vypočten podle počtu návštěvníků této památky, který činí zhruba 4,5 milionu ročně, tedy v průměru asi 12.000 lidí denně.

Dohoda nicméně neupravuje nejožehavější problém výstavby, a tím je hlavní fasáda (Fachada de la Gloria), která má být orientována na jih do ulice Carrer de Mallorca a kvůli níž by se musela podle španělských médií zbourat část domů, v nichž jsou i byty.

Unikátní architektonické dílo, které zobrazuje život Ježíše Krista a biblické dějiny, se začalo stavět v roce 1882 podle návrhu architekta Franciska de Paula del Villar. Koncem roku 1883 práce převzal architekt Antonio Gaudí.

Jediný dokument povolující výstavbu katedrály pocházel zatím z konce 19. století a udělila ho obec Sant Martí de Provençals, připojená k Barceloně v roce 1897. Tento dokument se ale nedá srovnat s klasickým stavebním povolení, uvedl server eldiario.es.

Sagrada Familia by měla být dokončena v roce 2026, na kdy připadá sté výročí úmrtí Antonia Gaudího. Tento katalánský architekt, který je autorem i několika dalších unikátních staveb v Barceloně, stavbě chrámu Sagrada Familia zcela zasvětil několik posledních let života. Tehdy přestal dbát o svůj zevnějšek, takže když ho v červnu 1926 porazila tramvaj, považovali ho zprvu za žebráka.

Po Gaudího smrti se pokračovalo ve stavbě podle jeho návrhů. Během občanské války (1936-1939) ale část stavby vyhořela a zničeny přitom byly i Gaudího plány a modely. Ty posléze obnovil architekt Francesc de Paula Quintana, někdejší Gaudího spolupracovník. O dokončení velkolepé katedrály si Gaudí nedělal velké iluze. "Tu dokončí až svatý Josef," říkával.