Šímův obraz ML je kandidátem na dosud nejdražší dílo letošního roku. Na českém aukčním trhu se přitom objevil již před 14 lety, kdy byl vydražen za 6,7 milionu korun. Šlo nejen o nejdražší obraz roku a o Šímovo autorské maximum, ale o zcela bezprecedentní částku. V roce 2000 Galerie Kodl vydražila Fillovy Zlaté rybičky za 7,3 milionu korun bez aukční přirážky, ale žádný další obraz od té doby nebyl dražen takto vysoko. I Kupka tehdy stál maximálně kolem pěti milionů korun.

Po 14 letech se Šímovo dílo ML nabízí za cenu více než čtyřikrát vyšší. Malířův stávající aukční rekord má od podzimu 2016 hodnotu 28,8 milionu korun. I kdyby se obraz ML prodal za vyvolávací cenu, bude jeho cena včetně provize 32,7 milionu korun.

Pode textu v aukčním katalogu jde o obraz, ve kterém nastal přerod v Šímově tvorbě a v němž autor nalezl vlastní výtvarný jazyk. Karel Teige ho viděl v jeho pařížském ateliéru jako jeden z prvních a nadšeně o něm psal do časopisu Kmen jako o díle naprosto suverénním a přelomovém. Obraz na rozhraní poetismu a surrealismu byl mnohokrát vystavován, publikován a dlouhá léta byl součástí bruselské soukromé sbírky, poté se dostal do sbírky jednoho z největších českých sběratelů.

Obraz Šíma namaloval v roce 1927, kdy spolu s několika mladými literáty a umělci v Paříži založil skupinu Le Grand Jeu, Vysoká hra. Jejich programové cíle byly v mnohém podobné surrealistickému hnutí a obě skupiny po nějakou dobu pojily přátelské vztahy.

Podle odborníka na trh s uměním Jana Skřivánka tvoří Šímovy obrazy z období skupiny uzavřený soubor. Často se na nich objevují vejce, obří krystaly, ženská torza, pahýly stromů a amorfní temně zelené skvrny. Karel Teige je přirovnával ke grafickým básním.