Sourozenci v podání Matyáše Řezníčka a Jenovéfy Bokové se plaví jako posádka plachetnice, na jejíž palubu přistoupí syn majitele lodi, kterého hraje Vladimír Polívka. Na povrch začínají vyplouvat skutečnosti, které ukážou jejich bezstarostnou jízdu v docela jiném světle.

"Scénář se vyvíjel pět let a fakt, že se natáčení odehrávalo z větší části na palubě, nás všechny přimělo strávit dlouhou dobu na moři. Hudbu složil Mikoláš Růžička, houslové party si zahrála Jenovéfa Boková," řekla Šustková ČTK. Loď si jako kulisu svého příběhu nevybrala náhodně; je pro ni metaforou touhy po svobodě. Herecké obsazení doplnili čeští i řečtí neherci, moře, slunce, vítr a v neposlední řadě i plachetnice.

Snímek z atraktivního jachtařského prostředí přibližuje touhy a obavy současné mladé generace. Chce najít i odpověď na to, co dnes znamená svoboda. "Narodila jsem se těsně po listopadu a většina mých vrstevníků bere svobodu jako samozřejmost. A tak náš příběh spíše komentuje to, jaká ta generace je. A díky tomu tam také vzniká nějaký konflikt, protože postoje mých hrdinů se liší," vysvětlila.

Cení si toho, že všichni její spolupracovníci do natáčení šli s nadšením, někteří slevili ze svých finančních požadavků. Podle producentů tak rozpočet mimo služeb činil zhruba pět milionů korun.

Podle Šustkové absolvovali herci před natáčením tréninky jachtingu na Orlíku. "Tato přípravná fáze byla poctivá, bez ní bychom asi film nenatočili," komentoval to Řezníček. Natáčelo se v létě 2016 a loni na jaře. Hlavní etapa na lodi s pětadvacetičlenným štábem a herci trvala měsíc. Po celou tu dobu všichni spolu žili, pracovali i bydleli.

Podle kameramana Jana Pivoňky museli brát v úvahu, že světlo se na moři rychle mění. Stávalo se proto, že zvukaři leželi na přídi a maskérka s kostymérkou se pohupovaly v gumovém člunu vedle lodi. "Většina podobných snímků se natáčí převážně v ateliéru, mně šlo ale především o autenticitu," uvedla. Více o filmu se zájemci dozvědí na adrese www.dovetru.com.

Sofie Šustková absolvovala obor režie hraného filmu na Filmové akademii Miroslava Ondříčka v Písku. Pak se věnovala natáčení kampaní pro nadační fondy i komerční klienty. K dokončení jejího celovečerního debutu pomohli i úplně cizí lidé, když ji podpořili na sbírce Hithit částkou přesahující 450.000 korun.