Dosud elektrárně dodávala kontejnery na vyhořelé palivo německá firma GNS, před třemi lety podepsali energetici smlouvu se Škoda JS.

"Nejprve budeme s prázdným kontejnerem zkoušet manipulace, tedy transporty do skladu, odbavení v hlavním výrobním bloku a manipulace ve skladu. Během jarní odstávky prvního bloku si vyzkoušíme zavezení nikoli reálného paliva, ale imitátorů," řekl Sviták.

Vyhořelé palivo zavezou energetici do kontejneru při letní odstávce druhého bloku. Povolení k přepravě musí mít od Státního úřadu pro jadernou bezpečnost, řízení již začalo.

Kontejner od Škoda JS je podobný jako od GNS. Podle zákona musí být odolný proti pádu z výšky devět metrů na absolutně tuhou podložku, proti pádu z jednoho metru na trn, proti tlaku vodního sloupce o výšce 200 metrů nebo musí odolat žáru 800 stupňů po dobu 30 minut.

"Liší se barvou a v technických detailech. Místo žluté bude použita modrá. Má to praktický význam: oba typy kontejnerů vyžadují specifický přístup. A takto bude na první pohled patrné, o který obalový soubor jde," uvedl Sviták.

Kontejner tvoří ocelový válec s vnějším průměrem 2,3 metru a výškou 5,6 metru. Prázdný váží téměř 105 tun, při zaplnění palivovými soubory bude hmotnost téměř 119 tun. Stěna tělesa je tlustá 410 milimetrů, odstiňuje radioaktivní záření. Palivo může být v kontejneru až 60 let.

Škoda JS vyrábí tyto kontejnery od roku 1995. Dosud jich dodala přes 400, a to do jaderných elektráren a zařízení v ČR, Německu, USA, Švýcarsku, Litvě a Bulharsku. Na zahájené dodávky pro Temelín navážou od roku 2021 kontejnery pro jadernou elektrárnu Dukovany. Škoda JS jich vyrobí 35 kusů do roku 2031.

Temelín je největším výrobcem elektřiny v ČR, jeho produkce pokryje pětinu domácí spotřeby. ČEZ spustil elektrárnu v prosinci 2000. Loni vyrobila 16,48 TWh elektřiny, což byla zatím nejvyšší roční výroba. Od začátku letošního roku vyrobila 14,9 terawatthodiny (TWh) elektřiny.

vkc ktp