Podle e-shopu Alza.cz vzrostl zájem o dárkové vouchery ve srovnání s loňskem o 122 procent. Za tímto trendem obchod vidí dva hlavní důvody. Prvním je to, že se starší generace často obtížně orientuje v zálibách mladších lidí, mezi které patří hlavně informační technologie či hry.

"Rodiče mají strach sami vybrat počítačovou hru či třeba sluchátka. Současně považují peníze v obálce buď za příliš neosobní, případně mají obavu, že si za ně potomek nakonec žádný dárek nekoupí. Dárkový poukaz oba tyto problémy řeší," uvedl Jan Sadílek z Alza.cz. Druhý důvod je podle něj čistě ekonomický - výhodou poukazu jako vánočního dárku je totiž to, že ho může obdarovaný využít v povánočních výprodejích, a pořídit si tak i věci, na které by o pár týdnů dříve stejná částka nestačila.

"Dárky takto pořizují často zaneprázdnění muži, kteří nevědí, který šperk vybrat a konkrétní výběr nechají raději na ženě," uvedl Roman Sule, obchodní ředitel společnosti Dolcze, která se zabývá sdílením diamantových šperků. Za voucher na celoroční sdílení šperků v podobě vánočního dárku vydají zájemci kolem 50.000 Kč.

Slevomat registruje o pětinu vyšší zájem o vouchery a toto číslo se s blížícím se Štědrým dnem zvyšuje. "Prodeje dárkových voucherů vystřelí vždy, jakmile on-line obchody přestanou stíhat doručovat do Štědrého dne. Zajímavostí asi může být to, že nákup voucherů je zejména doménou mužů," uvedla ředitelka Marie Havlíčková. Nejprodávanější jsou masáže, wellness pobyty a degustační menu v restauracích, případně adrenalinové zážitky. Výše útraty za voucher postupně roste, aktuálně se průměrná cena pohybuje kolem 1000 korun.

Zájem o dárkové poukázky před Vánoci na e-shopu Kasa.cz vzrostl zhruba o třetinu. "Nejvíce se prodávají poukazy na částku 500 anebo 1000 Kč," potvrdila mluvčí Andrea Jankovcová.