Úřady města, které má zhruba 12,5 milionu obyvatel a jedny z nejucpanějších silnic na světě, omezují počet parkovacích míst. Ve snaze o posílení příjmů a omezení automobilové dopravy rovněž zvyšují parkovací poplatky.

Tento postup úřadů přispěl k tomu, že počet jízd prostřednictvím sdílených automobilů v Moskvě v prvních třech čtvrtletích letošního roku přesáhl devět milionů. V celém roce 2016 přitom bylo takových jízd pouze 45.000, napsala agentura Reuters.

Sdílení automobilů začal využívat například Roman Tulnov. Ten prodal svůj vůz Audi A5, když si spočítal, že pro něj bude o 50 dolarů (zhruba 1100 Kč) měsíčně levnější jezdit do práce a z práce taxíkem než používat vlastní auto. Při využití služby sdílení aut mu úspora vychází dokonce na 100 dolarů měsíčně.

Své výpočty Tulnov založil na nákladech na pojištění, benzin, garáž a výměny pneumatik v souvislosti se střídáním ročních období. Nezahrnul do nich ale náklady na parkování, které mohou v centru Moskvy za pouhý jeden pracovní den činit více než 20 dolarů, upozorňuje agentura Reuters.

"Žádné auto, žádný problém," tvrdí Tulnov. "Nemusím si dělat starosti, kde budu parkovat. Loni na Nový rok mi nějací lidé poškrábali auto klíčem. K čemu potřebuju takové trápení," dodal.

Banka JP Morgan považuje trh se sdílením aut v Moskvě za jeden z nejrozvinutějších v rámci velkých světových měst. Ještě loni v Moskvě připadal jeden sdílený automobil na 5000 obyvatel, zatímco světovou jedničkou byl Washington s jedním sdíleným vozem na 692 obyvatel. Nyní již ale v Moskvě připadá jeden sdílený automobil na 1082 obyvatel a úřady v několika příštích letech očekávají pokles tohoto podílu na pouhých 500 obyvatel.

V Rusku v současnosti působí 15 společností provozujících sdílení automobilů, včetně firem Delimobil, Yandex.Drive, BelkaCar či YouDrive. Vlastnictví automobilu je sice stále mnoha Rusy vnímáno jako symbol postavení a úspěchu, s růstem popularity sdílení vozů však čím dál více Rusů, zejména ve velkých městech, zájem o vlastní auto ztrácí.

Výzkumy banky Goldman Sachs přitom ukazují, že rozmach sdílení aut by neměl mít negativní dopad na prodej nových vozů. Doba životnosti sdílených automobilů je totiž 3,5krát kratší než u vozů v osobním vlastnictví, píše agentura Reuters.