Faktorů, které oslabují tuzemské dopravce na mezinárodním trhu, je podle sdružení Česmad Bohemia několik. Ty hlavní spočívají zejména v nedostatku řidičů a také v politice některých západoevropských zemí.

Podle tuzemských dopravců využívají státy jako Německo, Francie a Belgie nejasné situace kolem postavení šoférů kamionů v rámci politiky EU o vysílání pracovníků do zahraničí a pokouší se zahraniční dopravce vytlačit ze svých trhů. "Děje se tak přes různé minimální mzdy, zákazy spaní v kabinách, vysoké pokuty a podobně," uvedl generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř. Česko proto usiluje o vyjmutí řidičů z unijních pravidel pro vysílání pracovníků.

Nedostatek profesionálních šoférů trápí dopravce dlouhodobě, podle statistik sdružení jich na trhu chybí asi 15.000. V mezinárodní dopravě je situace citelnější o to, že řidiči preferují kratší cesty bez nutnosti zůstávat dlouho mimo domov. Nové řidiče se přitom podle sdružení nedaří lákat ani při zvyšování mezd.

Situace ovšem dopravcům komplikuje i situace trhu na východě Evropy, kde o část zakázek tuzemští dopravci přišli kvůli sankcím uvaleným Evropskou unií na Rusko, a také kvůli nejisté situaci na Ukrajině.

Tuzemské dopravce tak stále více táhne vnitrozemská přeprava, která v posledních letech naopak stoupá. Loňské vnitrozemská přeprava se meziročně zvýšila o více než 35 milionů tun na celkových 418 milionů tun. Díky tomu se zvyšuje i celková přeprava.

Obecná pravidla pro vysílání pracovníků v EU platí od roku 1996 a byla ušita na míru stavebnictví. V rámci pravidel by měl platit například princip stejného platu za stejnou práci na stejném místě. Dopravci by tak museli šoférům dorovnávat mzdu na úroveň hostitelských států, proti čemuž část zemí EU protestuje. Evropská komise proto loni přišla s návrhem na úpravu v rámci silničního balíčku, v němž se snaží najít pro nákladní dopravu kompromis.

Výpadek zahraničních zakázek však kvůli nejisté situaci ohledně vyjednávání silničního balíčku bude nejspíš pokračovat, což potvrdily statistiky prvního pololetí letošního roku. České kamiony v rámci mezistátní dopravy převezly 18,7 milionu tun, meziročně skoro o 17 procent méně. Celková přeprava se meziročně o čtyři procenta zvýšila na téměř 211 milionů tun zboží.