"Tržní podíl instantních káv má neustále rostoucí tendenci, ale projevuje se taky návrat k zrnkové a mleté kávě. Na podzim roku uvedla společnost na trhu prémiovou kávovou značku L´OR," uvádí v výroční zprávě firma. Podle ní byl loňský rok úspěšný i pro značku Pickwick, která obhájila prvenství v gastro provozech. Firma loni zaměstnávala 114 lidí, o 23 méně než předloni.

Skupinu založila společnost Mondelēz International společně s nadnárodní společností D.E. Master Blenders 1753 BV. Spojení firem bylo dokončeno začátkem července 2015, od té doby společnost na trhu distribuuje i produkty Jacobs, Dadák, Pickwick nebo Tassimo.

Konkurenčnímu prodejci kávy a spotřebního zboží Tchibo Praha loni meziročně klesly tržby o 1,5 procenta na 2,99 miliardy korun v ČR, v zahraničí stouply zhruba o 20 milionů na 68 milionů korun. Letos firma očekává pokles tržeb ze spotřebního zboží o 6,5 procenta kvůli vnitřní restrukturalizaci. Zisk firmě loni vzrostl o 1,6 procenta na 155,8 milionu korun.

Spotřeba zrnkové kávy v ČR se podle údajů Českého statistického úřadu pohybuje kolem dvou kilogramů na hlavu a rok. Jak dříve odhadl marketingový manažer Nescafé Jan Doležel, celý trh s kávou dosahuje v ČR 30 miliard korun ročně a roste.

Podle analytické společnosti Nielsen za rok končící letošním srpnem klesl stoupl maloobchodní trh s kávou o 3,6 procenta na 6,53 miliardy korun, naopak u čaje se snížil 4,6 procenta 1,89 miliardy korun. Z hlediska objemu se množství prodaného čaje v maloobchodu snížilo o 11,2 procenta na zhruba 3000 tun.

Podle firmy Nielsen spotřebitelé na českém trhu dlouhodobě nejvíce kupují mletou kávu, v průměru za ni utratí 31 ze 100 korun tržeb za kávu, tvoří polovinu spotřeby. Druhým nejoblíbenějším typem je čistá instantní káva, která kvůli vyšší ceně tvoří 41 procent tržeb.

Lidé si nejvíce čaje a kávy dopřejí během zimních měsíců. Podle společnosti Nielsen se od září postupně zvyšuje prodej čajů až na 1,5násobek průměrné spotřeby, nejvíc se pije v listopadu až v únoru.