Jednání se táhla téměř dva roky. Německo a Itálie podle diplomatů tento týden upustily od nesouhlasu s tím, aby Evropská komise (EK) získala právo většího dohledu, aby se znovu neopakovala aféra dieselgate, jak je skandál Volkswagenu označován.

"Jsem ráda, že se po téměř dvou letech jednání podařilo prosadit klíčové prvky našeho návrhu, jimiž jsou mimo jiné skutečný dohled EU a její donucovací pravomoci," uvedla komisařka zodpovědná za vnitřní trh, průmysl, podnikání a malé a střední podniky Elžbieta Bieńkowská. "Jsme si vědomi toho, že někteří výrobci automobilů podváděli a mnoho dalších využívalo mezery v právních předpisech," dodala.

Revize celého systému má podle komisařky těmto praktikám učinit přítrž. Komise tak bude moci v budoucnu provádět kontroly aut, iniciovat stažení vozidel z trhu v rámci EU a v případě porušení předpisů ukládat pokuty až 30.000 eur (téměř 770.000 Kč) na jeden automobil.

Podle současných pravidel schvalují nová auta národní úřady, které jako jediné mají také pravomoc zrušit těmto vozům licenci.

Vyjednavači nakonec upustili od snahy EK přerušit přátelské vztahy mezi automobilkami a laboratořemi, které využívají pro testování aut, zavedením nového systému. V jeho rámci by automobilky neplatily těmto technickým zkušebnám za testy přímo.

Předběžnou politickou dohodu, ke které dospěly Evropský parlament, Evropská rada a EK v rámci takzvaných třístranných jednáních, teď musí formálně schválit Evropský parlament a Evropská rada. Nařízení se pak stane ve všech členských státech závazným od 1. září 2020.