Pošta podle Vitíka navyšuje od května ceny vybraných služeb o nezbytnou částku tak, aby v souladu se zákonem i nadále zajistila krytí nákladů spojených s jejich poskytováním. Vyzval jí k tomu Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Celkový dopad zdražení do výnosů pošty by měl být v řádu desítek až stovek milionů v závislosti na typu produktu.

"Ceny našich služeb i po této úpravě zůstávají jedny z nejnižších v Evropě, přičemž objem listovních zásilek každoročně výrazně klesá, ale jednotkové náklady na jejich doručení se zvyšují," uvedl generální ředitel České pošty Martin Elkán. Získané finance podle něj podnik použije na zlepšení služeb, rozvoj nových produktů, na investice do poboček, logistiky či zaměstnanců.

Výhodnější ceny ve srovnání se základním ceníkem získají držitelé Zákaznické karty České pošty, kterou si mohou zdarma pořídit na pobočkách České pošty nebo prostřednictvím internetu na www.zakaznicka-karta.cz. Nové poštovní podmínky budou publikovány v předstihu na webu České pošty a budou k dispozici na všech poštách.

Česká pošta provozuje 3200 poboček a zaměstnává přes 30.000 lidí. V roce 2014 hospodařila se ziskem před zdaněním 241 milionů korun, což je meziroční pokles o pětinu. Za loňský rok firma očekávala zisk kolem 50 milionů Kč.

Český telekomunikační úřad přiznal poště za rok 2014 příspěvek na úhradu ztráty z poskytování základních služeb 657 milionů Kč. To je o 1,1 miliardy korun méně, než firma požadovala. Podobně podnik skončil, když žádal zaplacení nákladů za rok 2013.