Žebříček Štiky českého byznysu založila Coface Czech počátkem roku 2005. Chce tak identifikovat rostoucí české podniky s dobrými výsledky hospodaření a dobrou úrovní likvidity a finanční stability.

Firmy, které se umisťují v žebříčku nejvýše, sázejí na ziskovost a vlastní financování. "V posledním ročníku žebříčku Štik českého byznysu 2014 se nám potvrzuje, že hlavním tahounem v komplexním hodnocení ekonomických výsledků je vysoká ziskovost vůči vlastnímu jmění a aktivům, nízká zadluženost a vysoká likvidita ve financování pracovního kapitálu," uvedl Martin Růžička z Coface.

Růst tržeb se od roku 2009 upozaďuje, neboť obecně podmínky na trhu pro růst tržeb nedosahují příznivých hodnot let 2004 až 2008. "Firmy - Štiky se tak trochu v dobrém slova smyslu stávají kapříky, kteří tvoří dostatečný zisk vlastníkům - investorům," upozornil Růžička. Nicméně tržby firem v žebříčku rostou, u první stovky v pořadí dosahuje souhrn tržeb za loňský rok 320 miliard Kč, což odpovídá 8,2 procenta HDP za 2013. V roce 2012 šlo o 307 miliard Kč, což bylo 7,9 procenta HDP za 2012.

Hodnocení se opírá o ekonomické ukazatele, jako jsou ekonomické výsledky ve třech po sobě následujících letech, dosažení obratu vyššího než deset milionů eur (275 milionů Kč), alespoň jeden kladný hospodářský výsledek a schopnost společnosti dostát svým závazkům. V žebříčku nejsou firmy s některými specifickými formami podnikání - finanční společnosti, zbrojovky a firmy zabývající se výrobou a distribucí paliv, sázkové kanceláře a firmy zabývající se hazardem.

Celkovým vítězem soutěže za loňský rok se stala společnost Deichmann - Obuv.