Preferenční pruhy a upravené křižovatky pomáhají zrychlovat provoz MHD. Vozy totiž nemusí stát mimo jiné v kolonách, nebo čekat, než na ně přijde v křižovatce řada. "Pro autobusy funguje již celkem 31 kilometrů vyhrazených pruhů, z toho 22 kilometrů samostatných a devět kilometrů společných s tramvajemi," uvedl radní pro dopravu Jiří Pařízek (TOP 09). Před několika týdny nově vznikl vyhrazený pruh například na Jižní spojce pro autobusovou linku 125 ve směru z Hájů na Smíchov.
Světelných křižovatek, kde autobusům MHD při příjezdu naskočí rychleji zelená, je celkem přes 180 a týká se to zhruba třetina všech semaforů v Praze. Také tramvajím se zlepšila průjezdnost Prahou díky úpravám semaforů - z celkem 243 křižovatek mají tramvaje přednost na 174 z nich. Naposledy byla zavedena například v ulici Dukelských hrdinů v Praze 7 nebo na Prašném mostě v Praze 6.
Tramvajím pomáhají také bílé betonové pásy, které dělí koleje od vozovky pro auta. V ulicích je jich položeno necelých 11 kilometrů. Vidět jsou například na Rašínově nábřeží.
Preference MHD v Praze
Preferenční opatření | délka, množství |
Vyhrazené pruhy autobusů | 22 kilometrů |
Úseků, kde jedou busy po kolejích | 9 kilometrů |
Přednost na křižovatce - bus | 180 křižovatek |
Přednost na křižovatce - tramvaje | 175 křižovatek |
Dělící pásy kolejí a vozovky | 11 kilometrů |
Zdroj: Ropid