Oblačno, déšť 10°C

Recenze: Magický Hvězdopravec nadějného českého autora míří vysoko

Recenze: Magický Hvězdopravec nadějného českého autora míří vysoko  (Autor: nakladatelství Fragment)
Autor: dce -
6. června 2021
14:21

Kvalitních českých autorů není nikdy dost, zvláště těch mladých, kteří dávají domácí tvorbě novou sílu. To je případ i Martina Bečana, jemuž nedávno vyšla jeho druhá kniha s titulem Hvězdopravec. Už prvním počinem Kaziměsti zaujal fanoušky žánru fantasy svou bizarní představivostí a unikátní schopností to všechno dostat na papír. S tím pokračuje i v druhé knize - ačkoliv jde rovněž o fantasy, nemohla by být jeho prvotině víc vzdálená.

Mikuláš Koperník není někdo, koho byste nazvali nadějným studentem, škola ho nebaví, stáž v médiích ho nenaplňuje. A ani s kamarády to nemá kdovíjaké, o rodičích ani nemluvě. Není tedy ani divu, když unikne do snového světa, kde se jeho průvodkyní stává tajemná neandrtálská žena, která ho nazývá Hvězdopravcem. Mikuláš jen těžko chápe, brzy ale uvěří všemu a Rozpraskanou zemi, která je nyní v područí tyranské Severní koruny, chce osvobodit. Stane se jeho pravým domovem, ale je skutečně vše tak, jak se zdá?

Martin Bečan si mezi čtenáři fantasy udělal pověst už svou prvotinou, která velice zvláštní tvorbou světa připomínala Michala Ajvaze. Celý příběh, postavy i město samo o sobě byly tak úžasně divné. A Hvězdopravec pokračuje v podobném duchu, i když se s Kaziměsty nedá vůbec srovnávat. Více než Ajvaze například připomíná filmy japonského výtvarníka Hajaoha Mijazakiho.

Autor opustil město i žánry urban fantasy a vydal se směrem spíše až k pohádce. Takový je příběh Rozpraskané země, pohádkový, ale také dost psychedelický - se satrapy v porcelánových maskách a příšerami tvořenými souhvězdími noční oblohy. Bečan se může chlubit fantaskní představivostí a neuvěřitelnou obrazotvorností, která jeho dílo činí naprosto originálním, ale také dost úzkoprofilovým.

Pro někoho může být přetlak vjemů, které Bečan popisem v člověku vyvolává, až nesnesitelný. Na úkor těch propracovaných obrazů je navíc příběh jednoduchý a tak trošku infantilní. Postavy - zejména ty vedlejší - jsou značně nedotažené, většina z nich bez vyššího smyslu v příběhu.

Hvězdopravec je metaforou pro dětskou duši v dospělém těle. Ačkoliv jde zcela jistě o prozaické dílo, jeho lyričnost je jednoznačně na tak vysoké úrovni, že přehlušuje samotný příběh. Nebo ho možná spíš dokresluje a vyzdvihuje na vyšší úroveň, výběr závisí na pohledu a náročnosti čtenáře. Bečan ovšem dokázal, že není autorem jednoho příběhu - právě naopak jich má v hlavě zjevně tisíce.

Martin Bečan

Hvězdopravec

nakladatelství Fragment, 2021