Při pokusech objednat se internetové stránky nereagovaly, byla nekonečně dlouhá prodleva mezi zadáváním údajů a přijetím PIN kódů. A nakonec nejistota, jestli se to vůbec podařilo. Tohle všechno prožívali včera senioři i jejich příbuzní při registraci na očkování proti koronaviru. Získat termín pro píchnutí vakcíny bylo o nervy. Když ho nedostali, staří lidé často panikařili.
Nervy, dlouhé čekání a termín žádný: Registrace seniorů na očkování proti koronaviru drhla
1.Martin Skýpala (44) z Prahy: Marné pokusy
Jelikož covid-19 útočí nejvíce na ty nejzranitelnější, chtěl Martin Skýpala (44) z Prahy zajistit babičce (84) termín co nejdřív. „Jednou o složitosti budu vyprávět vnoučatům,“ přiznal.
„Při čekání na první PIN jsem byl docela nervózní. Dorazil za pár vteřin. Při zadání druhého kontrolního čísla jsem si připadal jak ve frontě na banány. Kód ne a ne přijít,“ popisoval vnuk. Místo toho se v kolonce objevil předvyplněný kód. Martin ho odkliknul, ale stránka spadla. Druhé číslo dorazilo až po 24 minutách.
Výběr nemocnic k registraci zavedl muže na stránku se zvoleným místem, avšak bez možnosti volby konkrétního termínu. Následoval opět nápis, že systém spadl. „Po hodině marných pokusů o registraci mně počítač oznámil, že kapacita očkování byla vyčerpaná,“ přiznal Martin.
2.Návod mám z Blesku, ale… Pomoct musí syn
Pár minut po osmé ráno už manželé Krupovi z Blanenska věděli, že s jejich registrací je amen. Systém se pod náporem zájemců zhroutil.
„To se dalo čekat. Byl tam holt nával,“ řekl pan Josef. Stejně jako jeho manželka Marta (83) ale zůstává v klidu. Informací má dost. Podrobný návod, jak se zaregistrovat, našel v pátečním Blesku. „O víkendu přijede syn, tak nám pomůže s dalším pokusem. Pokud to tedy zase nespadne,“ směje se penzista. Z nákazy strach nemá, ven z domu vychází jen na velký nákup.
3.Hodina marné snahy
Pokus zaregistrovat maminku Marii (82) zmapovala pro Blesk minutu po minutě její dcera Martina (45) z Jeseníku. Úspěšná nebyla.
- 8:00
Usedla jsem k počítači - 8:15
Stále jsem se stále nedostala přes krok č. 1 – ověření PINem, který mi nedorazil na mobil. - 8:33
Dorazil PIN, avšak systém hlásí, že špatný. - 8:36
Po opětovných pokusech s PINem začínám znovu. Tentokrát přichází PIN téměř obratem, ale systém ho opět nepřijal. Zkouším znovu, tentokrát úspěšně. - 8:45
Chci přihlásit termín k rezervaci, ale počítač hlásí: Zkuste za chvíli. - 9:00
Stále bez rezervace. - 9:03
Opět zkouším rezervaci termínu, opět bez úspěchu.
Video Pokus o registraci do systému a následnou rezervaci očkování skončil neúspěšně. Termíny již byly rozebrányVideo se připravuje ...- 8:00
4.Zádrhel s rodným číslem
Rozpačitě skončila několikahodinová snaha Veroniky Slámové (35) ze Slavkova o registraci babičky Boženy Hrdé (84) do systému pro očkování.
Ženy to společně zkoušely po telefonu, protože babička bydlí na Přerovsku.„Zasekly jsme se na babiččiném rodném čísle. Když jsme ho zadaly, systém nás nepustil dál. Zřejmě to bude tím, že babička je původem Slovenka, i když už pět let pojištěná v Česku,“ míní Veronika Slámová. Robot jí vzápětí napsal, ať volá na linku 1221. Ta byla však celé dopoledne zahlcená. „Zkusíme to někdy jindy,“ dodala zklamaně vnučky seniorky.
5.Karel Kumst (81) ze Zlína: Umět s počítačem je výhoda
Tak jak je vzorem pro své vrstevníky coby stále aktivní tenista i cyklista, může být Karel Kumst (81) ze Zlína příkladem svojí gramotností na počítači. Ta se mu včera při registraci náramně hodila.
Začal ve čtvrt na devět, po 10 minutách přišla SMS a mohl pokračovat osobními údaji. Přišla další zpráva a dostal se do rezervačního systému. Vybral si, že se chce přijít naočkovat do zlínské krajské nemocnice. „K termínu už jsem se v dalších hodinách nedostal. „Nevadí, počkám,“ řekl senior. Je prý zdravotně v pohodě, takže by se mohl dostavit kamkoliv. Očkování bere jako cestu k tomu, aby se mohl vrátit na sportoviště, ale i do knihovny, protože rád čte.
6.Zdeněk Fládr (86) z Prostějova: Procedura bez problémů
Jakmile se Zdeněk Fládr (86) z Prostějova dozvěděl, že jeho praktický lékař očkovat proti koronaviru nebude, požádal o pomoc syna Mirka (60).
„Těsně po 9. hodině jsme s manželkou provedli registraci včetně druhého PIN. Šlo to docela snadno,“ popisoval Blesku Miroslav. Záhy přišla SMS zpráva, že kapacita rezervací očkování na všech očkovacích místech je vyčerpaná a že budou umožněné podle dodávky vakcín. „Proč je esemeska ve slovenštině, nevíme. Možná proto, že manželka, ač má české číslo, má mobil nastavený na slovenský jazyk,“ myslí si seniorův syn.
7.Linky důvěry Senior telefon: Rozhořčení i panika
Senioři rozčílení nedostatkem termínů na očkování se obracejí například na linku důvěry Senior telefon. „Museli jsme také uklidňovat několik volajících, kteří propadali panice z toho, že se na ně nedostane,“ uvedl pro Blesk František Horák, vedoucí linky důvěry Senior telefon.
Podobné zkušenosti mají také na registrační lince 800 160 166. „Setkáváme se s frustrací a zklamáním z toho, že je registrační systém nepřehledný a uživatelsky nepřívětivý. Nervózní jsou i z důvodu, že je nikdo zpětně nevytrasuje ani neupozorní na případné uvolněné termíny,“ popsala Hong Van Tran, koordinátorka dobrovolníků organizace ŽIVOT 90, kteří linku obsluhují.
8.Kam volat o pomoc
Neodpověděla vám linka 1221? Některé kraje pro své občany zřídily své infolinky.
- Praha 1: 725 397 934
- Praha 2: 800 600 604
- Praha 3: 800 163 163
- Praha 4: 800 194 237, 261 192 306, 261 192 257 (od 18. ledna)
- Praha 6: 778 711 281
- Praha 7: 734 521 840
- Praha 8: 601 263 294, 601 263 290, 601 263 291, 601 263 292
- Praha 10: 267 093 888
- Jihočeský kraj: 800 100 450
- Liberecký kraj: 800 880 066
- Královéhradecký kraj: 495 817 110
- Kraj Vysočina: 564 602 602
- Jihomoravský kraj: 800 129 921
- Moravskoslezský kraj: 800 720 210
marmat...nicku ingmarie si není potřeba všímat, hloupý provokatér a mele dokola stále to stejné...asi měli v "apatyce zavřeno"