Jak se koronavirus šíří v letadle: Vědci ukázali na aerosol a nedostatečné odstupy
Vědci z Národního institutu hygieny a epidemiologie ve vietnamské Hanoji představili studii, ve které vysvětlili, jak se šíří koronavirus na palubě letadla. Jako příklad jim posloužil případ mladé ženy a její sestry, které na počátku pandemie procestovaly Evropu a nevědomky nákazu šířily. Během jednoho letu žena nakazila 15 osob, uvedli vědci. Shrnutí jejich závěrů nabídla stanice CNN.
Mladá žena se sestrou navštívily Milán, Paříž a Londýn a pak zamířily zpátky do Vietnamu. Když 1. března, v době, kdy už se koronavirus šířil po světě a jen 10 dní předtím než Světová zdravotnická organizace vyhlásila stav pandemie, nastupovala žena v Londýně do letadla, vykazovala typický příznak koronaviru – suchý kašel. Nikdo to ale nezaznamenal.
Žena nakazila 15 spolucestujících
O 10 hodin později, když letadlo přistávalo, zvládla Vietnamka nakazit 15 dalších osob na palubě, oznámili hanojští vědci a pokusili se ilustrovat, jak k přenosu koronaviru došlo. Poukázali na to, že udržování rozestupů mezi lidmi jim neposkytne skoro žádnou ochranu.
„Přenašečem v tomhle případu byla sedmadvacetiletá podnikatelka z Vietnamu, kterou jsme identifikovali jako hlavní zdroj nákazy,“ uvedl epidemiolog a spoluautor studie Nguyen Cong Khanh. On a jeho kolegové trasovali pohyb ženy po Evropě. „22. února se žena a její sestra vydaly z Milána do Paříže. Cestovaly kvůli každoroční události Fashion Week, pak se 25. února vrátily do Londýna,“ objasnili vietnamští odborníci.
Připomněli, že v tu dobu se koronavirus začal rapidně šířit v Itálii, oproti tomu Británie v tomto období hlásila jen několik případů. „Při svém návratu domů hned na počátku března seděla podnikatelka v byznys třídě, během letu na sobě pozorovala suchý kašel a bolest v krku,“ popsali vědci. Tři dny po svém návratu do Vietnamu šla do nemocnice, kde testy potvrdily koronavirus.
Šíření aerosolem nebo kapénkami
Zdravotníci ihned zkontaktovali všech zbylých 217 lidí, kteří s podnikatelkou cestovali, zjistili, že 12 dalších pasažérů byznys třídy má koronavirus, pozitivní test pak měla jedna letuška a další 2 lidé z ekonomické třídy. Podle expertů neexistuje jiná možnost, jak se mohli cestující nakazit, než že přišli do kontaktu s infikovanou podnikatelkou.
„Infekce se nejpravděpodobněji přenesla aerosolem během letu nebo kapénkami od ženy, kterou označujeme jako případ 1, druhá varianta platí obzvláště pro ostatní nakažené z byznys třídy,“ shodují se vědci. „Došli jsme k závěru, že nebezpečí přenosu SARS-CoV-2 během dlouhých letů je vysoké a velmi reálné a má potenciál vyvolat ohniska koronaviru,“ píší experti.
Poznamenali, že lidem na palubě nepomůže ani udržování odstupu. „Udržování rozestupu mnohdy, například v ekonomické třídě, ani nejde. Předložený případ svědčí o tom, že ani větší rozestupy v byznys třídě cestující neuchránily,“ vysvětlil Nguyen.
Experti: Důkladný screening a dodržování opatření
Jako řešení bezpečné letecké dopravy doporučili přísnější opatření na palubě a důkladnější screening na letišti. „Dokud koronavirus zůstává celosvětovou hrozbou a nemáme k dispozici rychlé a jednoznačné testy, je třeba zavést přísnější opatření na palubě a dohled na jejich dodržování a důkladný screening na letištích, a to před odletem i po příletu, případně při mezipřistání,“ prohlásil Nguyen a zdůraznil, že přestože „nějaká“ opatření přijata byla, „moc se nedodržují“. Studie v plném znění vyšla v odborném měsíčníku Emerging Infectious Diseases.
Jedno řešení by bylo: tam kde jsou běžně nouzové kyslíkové masky umístit hadice jako na starých gásmaskách (chobot) pro každého cestujícího a centrálně je zásobovat důkladně filtrovaným vzduchem zvenčí, zatímco vzduch z kabiny odsávat resp. vypouštět ven. Jenom na záchod by se holt nemohlo...