Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 9°C

Pivo se kvůli viru lilo do kanálu. Miliardové ztráty, dle expertů číhá průšvih v „lahváči“

Autor: Nikola Forejtová - 
28. července 2020
13:47

Obří ztráty hlásí pivovary po celé České republice. Podle průzkumu přišli sládkové o více než 4,7 miliardy korun. Další miliardy se neprotočily v hospodách a restauracích. Zde hlásí pokles prodeje piva o 4,2 miliardy korun. A tím to nekončí, jak upozorňují experti. Na jedno točené si totiž Češi tak trochu odvykli chodit a radši si dají lahváče na zahradě. Restauratéry a pivovarníky navíc trápí, že netuší, jak se bude situace vyvíjet a jestli tak opět nebude nutné vylévat pivo do kanálů, jak k tomu došlo krátce po vyhlášení nouzového stavu. 

Pivo má nálepku českého národního pití. A oprávněně. Ročně se u nás uvaří 192 litrů na hlavu, tedy asi 384 půllitrů. „Nyní by se možná měla udělat analýza toho, jaká je spotřeba alkoholu Čechů, vzhledem k tomu, že jsem přišli o zahraniční klientelu,“ podotkl Michael Fanta, analytik Centra ekonomických a tržních analýz. 

Fanta tento nemálo významný fakt zmínil na tiskové konferenci ke ztrátovosti pivovarů. Podle něj je důležité se nyní na chování tuzemského spotřebitele zaměřit, aby se tím dalo předcházet i budoucím ztrátám. Vyčíslil pak, jaké byly letošní ztráty – přesněji za březen až květen, kdy trval nouzový stav a do Česka přestali proudit turisté.

Tržby pivovarů během tohoto období klesly o 1,1 miliardy korun, dodavatelé pak zaznamenali ztrátu 165 milionů. Celkové ztráty pak jdou až k 4,7 miliardy korun. Tratné jsou i hospody a restaurace. Prodej se zde zcela zastavil a nepřiteklo 4,2 miliardy. Státní rozpočet je pak ochuzen o 1286 milionů. 

Schillerová lila z okna, pivovary do kanálů

Během krize se setkávaly pivovary s tím, že část svých zásob musely vylévat do kanálů. Na tyto informace dokonce zareagovala ministryně financí Alena Schillerová (za ANO), která se tematicky vyfotila s půllitrem piva, jehož obsah vylévá z okna. „Podám pozměňovací návrh ke změně zákona o spotřebních daních. Pomoci má pivovarům snížit vzniklé ztráty z ‚vylitého‘ piva. Jde o pivo, ze kterého byla odvedena spotřební daň, ale nakonec nebylo spotřebováno v důsledku nouzového stavu,“ napsala. 

Ministryně Alena Schillerová (za ANO) teatrálně vylévá pivo z okna. Ministryně Alena Schillerová (za ANO) teatrálně vylévá pivo z okna. | Twitter/Alena Schillerová

Pivovary tak budou moci požádat o navrácení spotřební daně z takto vylitého piva. To se ale podle informací Blesk Zpráv netýká všech pivovarů. „V důsledku krize nebyl nikdo ze zaměstnanců propuštěn a nevylil se ani hektolitr piva. Rozhodli jsme se vydat jinou cestou než některé jiné pivovary. Abychom nemuseli pivo vylévat, nabídli jsme zákazníkům slevy a vyprodali sudové pivo před expirací. Jsem přesvědčený, že jsme postupovali správně, protože není pro pivovarníky nic horšího než pohled na pivo vylévané ‚na kanál‘,“ reaguje pro Blesk Zprávy generální ředitel Pivovaru Samson Daniel Dřevikovský.

I podle Martiny Ferencové, výkonné ředitelky Českého svazu pivovarů a sladoven, nebylo vylévání tou nejlepší cestou. „Nedovedete si představit, co to bylo za potíž. Vlítli na ně pak z vodovodů, že jim znečišťují kanály a museli zaplatit poplatky za znečišťování. Nebylo to něco, co se dělalo s užitkem,“ konstatovala.

„Radši lahváče na zahradě“ 

Na tiskové konferenci byl i restauratér Luboš Kastner, který doplnil informace o samotném spotřebiteli. Jeho chování se totiž podle průzkumů mění. Už v loňském roce se začala obracet statistika v tom, kolik lidí si dá pár vychlazených kousků doma a kolik v hospodě. Stále více lidí si pivo raději kupovalo domů.

„Hodně nám teď chybí firemní akce, které většinou zaplnily celé sály. Docházející jednotlivci toto nenahradí a i jich ubývá,“ podotkl Kastner. „Lidé zjistili, že ten lahváč je jednoduší. Doma nemáte zavíračku, můžete si dát v klidu cigaretu a nikdo na vás neřve. Trávení volného času se prostě mění,“ upozorňuje Ferencová. 

Restauratér Luboš Kastner a výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová pózují 28. července 2020 v Praze po tiskové konferenci k dopadům koronaviru a souvisejícím vládním opatřením na pivovarnický sektor. Restauratér Luboš Kastner a výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová pózují 28. července 2020 v Praze po tiskové konferenci k dopadům koronaviru a souvisejícím vládním opatřením na pivovarnický sektor. | ČTK / CTK / Říhová Michaela

Ředitel výzkumu CETA Aleš Rod, který se na ztrátovost pivovarů zaměřil, k tomu doplňuje, že nyní je zapotřebí sestavit postkrizový plán. Nutné je pak dopracovat vládní opatření, která by nejenže zametla škody, ale měla by plán pro další případné extrémy. 

„Přestože jsou hospody otevřené, nemáme vyhráno. Poptávka je utlumena, zatímco náklady se vrací do původní výše,“ vysvětluje Kastner, proč je zapotřebí na postplánu pracovat. „Měl by vzniknout – po vzoru agendy pro cestovní ruch – Národní program podpory gastronomie. S jasnou agendou a akčním plánem,“ konstatoval. 

Podle něj se totiž na gastronomii trochu zapomnělo. „Kdybych měl hotel, tak už si můžu zažádat o čtyři kompenzace,“ vypočítává. Zlobí se pak, podobně jako i další podnikatelé, že vůbec netuší, jak se mají další měsíce chovat. Vládní opatření totiž přicházejí jako blesk z čistého nebe a nikdo tak neví, kdy bude muset najednou zavřít.

„Vše záleží na okolnostech, jak se bude vyvíjet pandemie covid-19, což asi nikdo není schopen s přesností predikovat. Každý pivovar stojí na více nohách, takže i pro nás je důležité pečovat jak o exportní, tak i o tuzemské  lahvové i sudové zákazníky,“ uvedl k tématu možného „suchého“ roku Dřevikovský z Pivovaru Samson. 

Veřejnost měla kvůli zamezení šíření koronaviru zakázán vstup do stravovacích zařízení od 14. března. Restaurace, kavárny a hospody mohly občerstvení vydávat jen přes okénko nebo rozvozovou službu. 

František Los ( 18. června 2021 17:55 )

Hospodští jsou nenažraní, dávat za jedno nedočepované pivo 40 Kč je hodně přes čáru, takže co, spousta hospod zkrachuje protože jim na předražené jídlo a pití nikdo nebude chodit, ono teď to ještě Češi tolerují ale jakmile opadne ta euforie z otevřených hospod tak na podzim hospodští zapláčí krvavé slzy

Jaronovaku ( 28. července 2020 19:43 )

Ale vždyť jsou to snadné počty. Lahváč v marketu 9 až 14 Kč a v hospodě většinou 30 až 40 Kč. Čemu se diví?
Kupuji sudovou 11 za 15,30 Kč. Kolik nákladů je se svozem, umýváním lahví, plněním a distribucí. Stojí to pak mnohdy méně než pivo v sudu. Pivovary si to dělají samy.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa