Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Boj o Prahu: Co vyřeší a co naopak neřeší zvažované MHD zdarma?

Autor: diz - 
4. října 2018
18:22

„Město na MHD zdarma vydělá.“ I tento argument padl v ostře sledované debatě deseti kandidátů na primátora Prahy, která se odehrála na Blesk.cz. Zdá se tomu být ale opravdu tak? Zatímco kandidáti vehementně horují nad tím, co přinese nebo nepřinese zřízení bezplatného jízdného, na jiné důležité otázky spjaté s touto problematikou se zapomíná. Boj o Prahu vrcholí.

Dopravní situace v Praze je obecně delší dobu neuspokojivá. Každý z kandidátů přitom k řešení tohoto problému přistupuje po svém. Zazněly nejrůznější argumenty. A jedním z neméně třeskutých témat je i zavedení MHD zdarma. Podle jedničky ČSSD Jakuba Landovského by na tom hlavní město ještě vydělalo.

MHD zdarma – letos, nebo příště?

Spolu s ČSSD myšlenku na MHD zdarma podporují také představitelé KSČM či Pirátů. Kandidát na primátora Zdeněk Hřib (Piráti) by se totiž nebránil otevření této otázky, ale až v příštím volebním období po celkovém zkvalitnění dopravy v Praze. Obdobně se už dříve vyjádřil i předseda hnutí Praha sobě Jan Čižinský. Jen o efekt nulového jízdného však nejde, což si málokdo v tuto chvíli připouští. Zbylí kandidáti se staví proti. Co na to dopravní podnik?

„Z hlediska Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) by bylo možné zavést jízdné zdarma pouze ve chvíli, kdy by Praha ztrátu plně kompenzovala,“ sdělila mluvčí DPP Aneta Řehková. Výnosy z jízdného přitom za poslední roky podle statistik DPP, které má Blesk.cz k dispozici, poměrně stoupají. Jen například tržby za celoroční kupony stouply za rok 2017 oproti roku 2013 o 300 tisíc korun. Za rok 2017 také DPP obdržel tržby o 100 tisíc korun větší než za předloňský rok. Náhrada ztrát na jízdném by měla sahat až ke 4 miliardám.

Skryté problémy

Pomineme-li však finance, zbývají dvě možná důležitější otázky. Nebude-li v MHD jízdné pro Pražany, jaká budoucnost potom čeká revizory, eventuálně označovače jízdenek v dopravních prostředcích? „K přepravní kontrole nedokáži více nyní říci, je to opravdu pouze hypotetická rovina,“ sdělila mluvčí DPP. Nelze předpokládat, že by se nulové jízdné týkalo i turistů či mimopražských, ale potřeboval by potom DPP tolik revizorů, kolik jich má nyní?

Druhým problémem je budoucnost multifunkční karty Lítačka. Ta totiž za několikamilionové náklady měsíčně (nemluvě o nákladech za její zřízení) slouží mnoha Pražanům především jako jízdní doklad. V případě, že by jízdné přestalo být zpoplatněno, co s ní? „Společnost Operátor ICT je odpovědná za regionální dopravní systém PID Lítačka, který je důležitým dopravně odbavovacím systémem v republice a má dosah na 3 miliony obyvatel. Případný dopad na projekt není možné v tuto chvíli relevantně komentovat,“ uvedl mluvčí Operátora ICT Vladimír Antonin Bláha.

Lítačku samozřejmě nevyužívají k cestování jen Pražané. I z uvedené statistiky vyplývá, že pro dopravu po Praze a přilehlých oblastech slouží rovněž Středočechům. „V hypotetickém případě zavedení jízdného zdarma v MHD pro Pražany by bylo třeba dále provozovat odbavovací systém Lítačka pro ostatní cestující využívající MHD,“ sdělil dále Bláha.

Levnější kontra kvalitnější doprava

Všichni kandidáti na pražského primátora jsou vesměs zajedno v názoru na špatnou dopravní situaci. Kromě zřizování nových parkovacích míst a MHD zdarma se k její problematice blíže až na výjimky v podobě zbudování či prodlužování linek metra či zřizování nových tramvajových tratí nevyjadřovali.

Podle mluvčího organizace ROPID Filipa Drápala by přitom městská doprava potřebovala řešit řadu palčivých problémů. Mezi ty patří posílení některých autobusových linek velkokapacitními vozy nebo rozšíření stávající tramvajové sítě. „Co se týče metra, za nás jediné smysluplné rozšíření představuje pouze zřízení nové linky metra D z centra do Písnice,“ uvedl na dotaz Blesku.cz Drápal.

Ten zároveň i vyjmenoval, které lokality by z hlediska dopravní vytíženosti potřebovaly zřízení nových tramvajových tras. „Jedná se na prvním místě o propojení horního Václavského náměstí s hlavním nádražím, dále zřízení nových tratí z Podbaby do Suchdola, z Vypichu na Motol, z Modřan do Libuše nebo ze Spořilova na Jižní Město,“ zmínil mluvčí ROPID několik z mnoha lokalit. Zároveň i uvedl, že by dopravě v Praze prospělo zřízení nových tramvajových smyček, a to konkrétně v Zahradním Městě, na Depu Hostivař a v Troji.

Co také řekli kandidáti na primátora k MHD zdarma

Petr Stuchlík (ANO)

MHD zdarma je populistický nesmysl, protože ty čtyři miliardy by nám chyběly na stavbu i třeba toho metra D a dalších staveb. Dívejme se na to, jak má MHD fungovat lépe nejen pro cestující, ale i pro ty řidiče, protože pokud jim a ostatním pracovníkům dopravního podniku neuděláme aspoň funkční záchod na točně, tak o ně přijdeme.

Jan Čižinský (Praha sobě)

My zavedeme, aby ten roční kupon bylo možné kupovat na splátky, aby si ho mohl dovolit úplně každý. Ale chceme také investovat do MHD, to znamená zavést mobilní signál v metru. Chceme, aby byla městská hromadná doprava bezbariérová. A chceme také klimatizaci.

Jakub Landovský (ČSSD)

Já samozřejmě zavedu hned v tom prvním roce MHD zdarma. Všechny ty stavby jsou z našich daní, akorát ti zodpovědní, co využívají MHD, to platí dvakrát. Vážení cestující MHD, nikdo vám nebude od stolečku vzkazovat, že máte nebo nemáte na lístek. Důležité je, že jste si ze svých daní zaplatili MHD, a – stejně jako řidiči Blanku – ho nemáte platit dvakrát. Pokud se nám v Praze přihlásí všichni, kdo v Praze bydlí a nemají zde trvalý pobyt, tak na tom MHD zdarma vyděláme nebo alespoň neproděláme.

Ondřej Mirovský (Strana zelených)

MHD zdarma pro všechny mi přijde, že je hloupost. My máme v programu MHD zdarma do 26 let, aby mladí, kteří dneska tady studují, pracují, začínají svoji kariéru, neměli náklady do 26 let.

Marta Semelová (KSČM)

Já si myslím, že investice do budoucna to je, protože je to v zájmu životního prostředí. V zájmu toho, aby se tady dýchal čistější vzduch. Kromě toho to pomůže skutečně sociálně slabším občanům. Ušetří se na tom, kdy se bude dělat tisk jízdenek, různé ty strojky, vymáhání pokut, revizoři a tak dále a tak dále.

Bohuslav Svoboda (ODS)

Je potřeba konstatovat, že zadarmo není na světě nic. Všechno se musí zaplatit. Když nevybereme peníze od cestujících, bude tam muset město dát 4 miliardy z daní. To je ten základní fakt. To metro je vytíženo na maximum. Když bude zdarma, budou tam přespávat bezdomovci, nikdo tam nebude chtít dělat řidiče. Kdo by to chtěl dělat?

Jiří Pospíšil (TOP 09)

Už to kolegové tady řekli, chyběly by tam 4 miliardy a nevedlo by to ke kvalitnějším službám. My chceme postavit nové tratě. Máme jasné plány asi šesti nových tratí, které lze postavit za 4 roky, chceme rozjet výstavbu metra D, a to jsou desítky miliard korun. Pražané podle nás chtějí kvalitní služby, kvalitní MHD, nikoliv MHD, která bude zdarma. Chceme zachovat jízdné, jaké je v tuto chvíli.

Pavel Sehnal (ODA)

MHD zdarma – utratit 4 miliardy, to je zhruba 200 mateřských školek. Školka stojí 20 milionů. Kdybych měl hlasovat, určitě bych hlasoval v zastupitelstvu raději pro výstavbu 200 mateřských školek než pro dopravu zdarma.

Zdeněk Hřib (Piráti)

MHD zdarma není téma pro toto volební období. Je to téma pro příští volební období, až navýšíme kapacitu, protože některé spoje MHD jsou již tak přetížené, že by se do nich další cestující nevešli.

Volby 2018 - O ekonomických dopadech voleb čtěte na E15.cz

Doporučujeme
Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa