Čtvrtek 18. dubna 2024
Svátek slaví Valérie, zítra Rostislav
Oblačno, déšť 9°C

Boj o Prahu: Co udělají se zničenými pražskými mosty kandidáti na primátora?

Autor: jim - 
5. října 2018
06:15

Jen několik hodin zbývá, než se otevřou volební místnosti. Blesk.cz vám proto přináší názory kandidátů na post pražského primátora na situaci kolem mostů v hlavním městě. V rámci předvolební debaty „Boj o Prahu“ se řešila zejména otázka Libeňského mostu. Zbourali by ho adepti, nebo opravili?

Dlouho se s mosty na území Prahy nic nedělo, tyto stavby spíš chátraly. Odborníci varovali, že až 142 mostů je v havarijním stavu a potřebují nutnou opravu. Až po událostech ze 2. prosince 2017, kdy se zřítila Trojská lávka, a 18. ledna letošního roku, kdy se uzavřel „Libeňák“, se začalo živě diskutovat, co dál.

Náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) navrhoval Libeňský most zbourat a nahradit novým. Proti tomu se však vzbouřila část odborníků, veřejnosti a politiků. Rozhodnutí se tak dlouho odsouvalo a zůstane až na dalším zastupitelstvu magistrátu hlavního města.

Jedním z kandidátů, který upozornil svým návrhem na nový most, byl Petr Stuchlík (ANO). Ten představil svoji koncepci obytného Libeňského mostu. Od dalších hostů debaty tento projekt sklidil kritickou reakci. Naopak zatvrzelým bojovníkem za rekonstrukci současného mostu je Jan Čižinský (Praha sobě), starosta Prahy 7.

Kromě „Libeňáku“ se bude muset řešit i špatný stav Hlávkova mostu a jiných mostních staveb. Stavět se mají také nové mosty, kupříkladu Rohanský. A primátor bude mít za úkol zefektivnit správu a údržbu pražských mostů.

V rámci předvolební debaty na Blesk.cz se k situaci vyjadřovali kandidáti na primátora Prahy, kteří mají podle průzkumu společnosti Phoenix research největší šanci na úspěch. Podívejte se na vybrané výroky těchto politiků:

Petr Stuchlík (ANO)

My nechceme z Prahy skanzen. Nechceme z toho udělat lidovecký skanzen, při vší úctě, se svíčkami. Praha potřebuje odvážnou vizi. Potřebuje vize a moderní architekturu. Tančící dům byl dokončen v roce 1996 a za 22 let nikde v širším centru nic nevzniklo.

Jan Čižinský (Praha sobě):

No tak s tím plánem, se kterým pan Stuchlík přišel, by měli jít společně s panem Prchalem za doktorem Chocholouškem, protože to je něco, co by stálo desetkrát víc a trvalo čtyřikrát déle. A my prostě potřebujeme po tom mostě jezdit. My jsme zabránili katastrofě, protože byl plán ten most zbořit už v roce 2016. Doteď by tam nic nebylo. My jsme si vyzkoušeli jeden měsíc, kdy tam nejezdily auta ani tramvaje a stačilo nám to.

Jakub Landovský (ČSSD):

Pokud budu primátorem, tak Libeňský most nechám citlivě zrekonstruovat. Je to jeden z mála kubistických mostů, který máme. A především funkcí je to most, takže po něm mají jezdit auta a tramvaje. Tudíž nesouhlasím s tím návrhem, s tou plaňkou na vodě, která kombinuje parkoviště, tramvajovou trať, bytový dům, protože ta věc nedává žádný smysl a není s nikým prodiskutovaná.

Marta Semelová (KSČM):

Pokud jde o Libeňský most, my nejsme pro bourání. My jsme pro to, aby se zachovaly ty cenné kubistické prvky. Myslím si, že byla chyba, že pan náměstek Dolínek nebyl schopen naplnit to usnesení, které v roce 2016 přijalo zastupitelstvo. To znamená citlivě opravit ten most a začít ho rekonstruovat s tím, že se zachovají kubistické prvky, o kterých mluvíme.

Zdeněk Hřib (Piráti):

Libeňský most je určitě možné opravit. Zpráva Kloknerova ústavu říká jednoznačně, jak se to má opravit. Bude to v dlouhodobém horizontu levnější, než postavit most nový. Když se podíváme na cenu Trojského mostu, který je o kousek dál, ale překlenuje stejnou vzdálenost mezi břehy, tak ten stál 1,3 miliardy korun. Rekonstrukce bude stát jenom nějaké stovky milionů a rozhodně se to vyplatí.

Bohuslav Svoboda (ODS):

Já jsem také pro to, aby se zachovala architektonická památka. Je to velmi sporné, jestli je. To, co je na tom architektonická památka, jsou ty kubistické obrazy. Když se udělá rekonstrukce, tak ty zmizí. Nejde udělat, aby tam zůstaly. Budou se muset odbourat, čili se bude muset dělat jejich replika. To už není originál. Na most musí přijít metr dvacet asfaltu, aby to vůbec drželo. To bude vypadat úplně jinak, úplně jinak.

Jiří Pospíšil (Spojené síly pro Prahu/TOP 09):

My si myslíme, že most se má opravit. Ale má se postavit ještě další most, který by měl být směrem k Hlávkovu mostu, protože další mosty nám tady padají. Budu-li primátorem, tak možná nebudu předvádět pompézní, velké, nové mosty, ale budu shánět peníze na opravu těch stávajících mostů. Plus peníze na výstavbu mostu, kterým by byl takzvaný Rohanský. A kdyby se část tramvajové dopravy přenesla na Rohanský most, pak bychom opravili Libeňský most. Ten by mohl v budoucnosti dále sloužit.

Pavel Sehnal (ODA):

Zachovat Libeňský most, opravit ho a vedle postavit nový most. Jestli se bude jmenovat Rohanský nebo bude o kousek vedle, nechť hledají tu nejvhodnější studii pro Prahu, ale ten most by měl být moderní. Kolejová doprava, cyklostezky, pěší, autodoprava. Ten most by měl splňovat podmínky současné společnosti.

 

Doporučujeme
Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa