Nábřeží ve směru od mostu Legií ke Karlovu mostu je částečně uzavřeno už od loňského léta a zatím to vypadá, že se situace nezmění. Scheinherr loni také poodhalil další plány, jak zklidnit automobilovou dopravu v centru, které jsou sice zatím jen na papíře, ale už teď se ozývají hlasy proti. Vypadat by to mělo tak, že na Malou stranu i například k Rudolfinu by se mohlo jezdit jen tzv. „na otočku“, auta by podle představ magistrátu měla odjet stejnou trasou jako přijela a průjezd přes Malostranské náměstí bude umožněn jen rezidentům.

Podobně by to mělo vypadat i na druhém břehu Vltavy, kde by měl být zákaz průjezdu Křížovickou ulicí dál na Smetanovo nábřeží a opačně. „Řidič, který pojede na Mariánské náměstí, bude muset přijet od Rudolfina a opět se vrátit zpět tím samým směrem. Nechceme úplnou uzavírku obou břehů Vltavy! Potřebujeme jen částečně omezit tranzit,“ popisoval náměstek plány loni v říjnu.

Mnoho výhrad

Už proti dřívějšímu omezení na nábřeží měla velké výhrady Praha 1 i právě Praha 5, které se týká na druhé straně řeky. Ta teď opět protestuje a argumentuje tím, že to přitíží dopravě nejen na Praze 5, ale i všech okolních městských částech.

Plánovaná magistrátní uzávěrka významně zatěžuje část historického centra a s ním i průjezdnost sousedních městských částí. Jmenovitě se jedná o Prahu 2, 6, 7 a naši městkou část,“ říká předseda dopravního výboru Prahy 5 Jan Panenka (ODS). Má obavy, že dopravu v jeho městské části brzy zatíží plánovaná rekonstrukce Barrandovského mostu a pokud by se omezil průjezd centrem, může to způsobit přetížení silnic.

Máte data?

Radní Prahy 5 proti plánům magistrátu také namítá, že nemá dostatečně zpracovanou analýzu dopadů na dopravu v dotčených městských částech. S tím ale Adam Scheinherr nesouhlasí a už dříve uváděl, že rezidentů se plánovaná omezení týkat nemají.

„Data máme a víme, že oblastí projede v autech jen 20 % místních z Prahy 1, 2 a 5, pro které by se nic nezměnilo. Zbytek je z velké části zbytná tranzitní doprava, která si to přes nejcennější historickou část Prahy jen zkracuje při cestě dál, a na tu si chceme posvítit,“ uvedl v reakci na odpor z páté městské části. Náměstek chce, aby se tato doprava přesunula na Městský okruh. Hlavní výhodu vidí v tom, že se zpřesní provoz MHD.

„Nerozumím tomu, proč jde Praha 5 proti svým občanům,“ doplnil a dodal také, že už půl roku také s radními dotčených městských částí jedná. Zatím to však vypadá, že radní z Prahy 5 nepřesvědčil, ti totiž přijali stanovisko, ve kterém s jeho plány nesouhlasí a chtějí, aby magistrát od omezení průjezdu centrem upustil.

Ne všichni nesouhlasí

Jak zmiňuje radní Prahy 5, celá věc se týká také dalších městských částí. Například Praha 7, kde je starostou lídr hnutí Praha Sobě Jan Čižinský, plány náměstka Scheinherra vítá. Radnici jde hlavně o to, aby nedocházelo kvůli zácpám v centru městu ke zpožďování tramvají a autobusů a lidé v MHD neztráceli důvěru.

„Je důležité zajistit hromadné dopravě plynulý průjezd centrem, což pomůže nejen centrálním městským částem, jako je Praha 7, ale celé Praze. Za naši městskou část je možné říci, že během předchozích uzavírek nábřeží a Malé Strany kvůli rekonstrukcím tramvajových tratí jsme dopravní potíže nezaznamenali. Řidiči využívali tunel Blanka a magistrálu,“ doplnil mluvčí holešovické radnice Martin Vokuš.

»Máte data? Ta naše tvrdí něco jiného«

Na opačné straně barikády ale stojí Praha 1, která už dříve proti dopravním uzavírkám protestovala, neboť se jí týkají bezprostředně. Radní pro dopravu Richard Bureš (ODS), podobně jako jeho stranický kolega z Prahy 5, chce mít v ruce tvrdá data. Praha 1 se rozhodla měřit intenzitu dopravy po svém.

„Na nábřeží jsme již umístili kamery pro ověření reálného provozu a hodnotíme chování řidičů a pohyb vozidel. Ukazuje se totiž, že podíl tranzitní dopravy je na obou březích jiný, než magistrát prezentuje. Mnoho řidičů má v dané lokalitě cíl cesty bez ohledu na to, odkud jsou. Omezit takový provoz znamená omezit občany Prahy 1,“ uvedl Bureš.

Stejně si to udělají po svém, zní z Prahy 2

Sousední Praha 2 se také staví na odpor proti plánům Scheinherra. Celkem to vypadá tak, že primátorův náměstek asi těžko najde společnou řeč s radními z řad ODS. K občanským demokratům patří také místostarosta Jan Korseska, která má na starosti dopravu. Podle něj má jakákoliv uzavírka dopravy v Praze negativní plošný dopad a magistrát vůbec neřeší, jakou objízdnou trasu řidičům nabídne.

Má také výhrady k tomu, jak s městskými částmi magistrát jedná. „Připomínky městských částí nebere vážně a urputně prosazuje svoji představu. Výsledkem jsou naštvaní občané, kteří si stěžují u nás na radnici, protože nás mají nejblíž a já se jim vůbec nedivím. Ale to již magistrát nezajímá, protože oni si to stejně udělají po svém,“ dodal místostarosta.

Fotogalerie
48 fotografií