Drama se odehrálo na dráze pražského letiště v úterý po desáté večer. Pilot letounu irských aerolinek ASL Airlines Ireland, který se právě chystal vzlétnout směr Paříž, udělal velkou chybu a najel na dráhu. Tam ale v tu chvíli právě mířilo na přistání jiné letadlo, Boeing 737 společnosti ALS Airlines Belgium, jenž přilétal z Brna!

„Mohu potvrdit událost v letovém provozu ze včerejšího dne, kdy letoun ATR 76 irského dopravce Air Contractor (dnes ALS Airlines Ireland, pozn. red.) při pojíždění na start na dráhu 24 letiště Praha chybou pilota přejel tzv. stop příčku a narušil tak ochrannou zónu přistávací dráhy,“ popsal incident Blesku mluvčí Řízení letového provozu (ŘLP) Richard Klíma.

Dispečer hned zareagoval. „Vzhledem k tomu nařídil řídící letového provozu letounu Boeing 737 letecké společnosti TNT (dnes ALS Airlines Belgium, pozn. red.), který se nacházel na finále přistání na tuto dráhu, aby provedl go around, tedy průlet. Vzhledem k tomu, že i tak došlo k zachování dostatečných vzdáleností obou strojů, nejednalo se o kritickou situaci, která by bezprostředně ohrozila bezpečnost,“ dodal Klíma s tím, že hlášení o události předává ŘLP českému Úřadu pro zjišťování leteckých nehod, který zahájí vyšetřování ve spolupráci s irskými kolegy.

Na záznamu, který zachytily kamery Mall TV, je vidět letadlo ALS Airlines, jež zajišťuje dopravu pro firmu FedEx. Od dispečera dostane pokyn najet k tzv. holding pointu. V tu chvíli však pilot letounu udělá chybu, projede stop příčku a najede na dráhu ve chvíli, kdy už blížícímu se boeingu bylo uděleno povolení přistát. „Go round, go round,“ je slyšet hlas dispečera, který tím navádí pilota boeingu, aby dráhu přeletěl. 

Tyto události, odborně nazývané ,runway incursions', nejsou ojedinělé, v roce 2020 jsme zaznamenali 4 tyto události a v roce 2019 jich bylo 17. Na počet událostí má samozřejmě vliv hustota provozu, která byla v roce 2020 velmi nízká,“ dodal mluvčí. 

Fotogalerie
30 fotografií