Rána jako prásknutí dveřmi! Tak popisovali svědci pád trojské lávky, která se 2. prosince, po 33 letech, co spojovala Troju a Císařský ostrov, náhle zřítila do Vltavy. Čtyři lidé se při neštěstí vážně zranili. Obvinění z obecného ohrožení padlo loni v březnu, oba dva muži již dříve proti němu protestovali a proti zahájení trestního stíhání podali stížnost. V rozplétání případu pokračoval 21. dubna Obvodní soud pro Prahu 7.

* Hlavní město Praha po mužích žádá odškodnění 8,2 milionu korun, které vynaložila na odstranění zřícené konstrukce. Pojišťovny chtějí 2,4 milionu a dva ze zraněných požadují dohromady 206 000 Kč jako náhradu nemajetkové újmy.

* Zranili se tři muži narození v letech 1957, 1974 a 1983 a žena s ročníkem narození 1954. Ta dopadla nejhůř - utrpěla krvácení do mozku a břicha, trhliny střev, zlomeniny čelisti, očnice, nosu, pánve, lopatky a stehenní kosti. Muži měli polámané kosti nebo obratle.

* Jiřímu Stráskému klade obžaloba mimo jiné za vinu, že ve výpočtech nezohlednil vliv větru a teploty a že řádně nevykonával autorský dozor, což údajně vedlo k nekvalitnímu provedení prací. Podle Stráského za zřícení lávky může posypová sůl a neodborný nátěr, o kterém ho navíc nikdo neinformoval. Znalec v září u soudu potvrdil, že sůl korozi výrazně urychlila, lávka by podle něj jinak vydržela klidně sto let.

* Antonín Semecký podle obžaloby věděl o špatném až havarijním stavu lávky, když měl k dispozici několik desítek záznamů a posudků, které na problém upozorňovaly. On sám uvedl, že si žádné nedbalosti není vědom, při zkouškách prý žádné odchylky zjištěny nebyly.

* Zaměstnanci firmy Pontex, která pro TSK kontrolovala stav pražské trojské lávky, vypověděli, že neměli důvod lávku uzavřít. Stav konstrukce sice před jejím zřícením klasifikovali jako velmi špatný, v Česku jsou ale podle nich v provozu i mosty ve stavu havarijním.

* Nová lávka už stojí, zpřístupněna byla loni 23. října. Stála 150 milionů a stavěla ji firma SMP CZ. 

Pád Trojské lávky
Filtr:
Vše Důležité Foto Video Sociální sítě
Refresh
13:49
17. 9. 2020

Vypovídá další svědkyně, také zaměstnankyně TSK. Přijímal ji podle jejích slov inženýr Semecký a byl jejím vedoucím. Soud se ptá, zda dělala prohlídku trojské lávky. Odpovídá, že ano - dělala ji se svědkem, jenž hovořil před ní. „I proto, že předchozí prohlídka měla stupěň sedm, a protože se stav nezlepšil, dali jsme opět sedmičku (havarijní stav, pozn. red.),“ uvedla. 

Žena dále dodala, že je přesvědčená, že její vedoucí, který byl podle ní Semecký, o výsledku té prohlídky byl informován.

11:30
15. 9. 2020

Už v roce 2017 podle svých slov Stráský vyzýval k opravě konstrukce. Podle něj ji poškodila posypová sůl a neoborný nátěr. „Všichni jsme věděli, co nám ta sůl dělá, že nám ničí konstrukce a mosty. Takže jsem to tam jednoznačně napsal,“ uvedl s tím, že jemu samotnému posypová sůl zničila auto.

„Než se to dostalo k lidem, kteří o tom rozhodují, tak ta konstrukce spadla. Samozřejmě se zachránit dala, mohli jsme to opravit,“ podotkl vysokoškolský profesor. „Konstrukce se natřela, nemohla dýchat. Byla na ní sůl, díky tomu výztuž korodovala a zvětšovala se. (...) Kdyby se tam nepoužívala sůl, tak tady nejsme. To je naprosto jednoznačné,“ prohlásil.

9:40
15. 9. 2020

Při pádu trojské lávky 2. prosince 2017 se zranili celkem čtyři lidé. Jeden z nich požaduje náhradu nemajetkové újmy ve výši 96 tisíc korun, další 110 tisíc. Všeobecná zdravotní pojišťovna žádá úhradu škody ve výši  2 239 000 korun. Praha požaduje náhradu škody přes 8,2 milionu korun.

Fotogalerie
116 fotografií