Pomalu se blíží léto 2021, kdy bude končit Praze smlouva se společností JCDecaux, která provozuje po městě přístřešky u zastávek MHD. Společnost pohrozila pražskému magistrátu, že k tomuto datu nechá všechny přístřešky odstranit. A už je jasné, že Praha do této doby nestihne postavit novou síť svých vlastních přístřešků.Na Palackého náměstí byla představena vůbec první černá budka, které budou pravděpodobně po celé Praze. Zastávka, která byla vybrána v designerské soutěži, je unikátní tím, že je průchozí. Designéři ze studia Olgoj Chorchoj, kteří ji navrhli, mysleli i na ptactvo. Na sklech jsou natištěná drobná kolečka, aby zabránila nárazům ptáků. Uvnitř přístřešku se nachází panel s aktuálními informacemi o odjezdech tramvají a počasí. Ten se ale může ještě měnit podle potřeb občanů a města, součástí zastávky mohou být kupříkladu USB-porty nebo připojení wifi. Na jedné straně nechybí ani osvětlený panel s oboustrannou statickou reklamou.

Prokopali se k metru?

Hlavní město chce vyvinout a následně spravovat vlastní zastávky, kterých je přibližně sedm typů, a budou se měnit podle prostoru, kam budou umístěné: „Cílem města je, aby tyto přístřešky nahradily všechny typy stávajících přístřešků, ať už jsou to stávající přístřešky od JCDecaux, drátosklo, které můžeme vidět na sídlištích, nebo to jsou speciální mobilní typy. Všechny mají být nahrazeny jednotným typem městského nábytku, stejně jako koše, zábradlí a lavičky,“ prozradil primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Umělecká skupina Ztohoven považuje zastávku za ostudu. Upozorňuje, že se při upevnění pilotní zastávky stavbaři málem prokopali do metra. To je ale podle projektového manažera Daniela Šabíka z Dopravního podniku hl. města nesmysl: „K žádnému poškození stropní desky nedošlo. Metro sice vede nízko, ale při instalaci došlo pouze k odkrytí nejsvrchnější vrstvy betonu,“ vyvrátil nařčení.

Umělci kritizují také její nebezpečnost. „Zastávka potřebuje baterie. ,Experti' z Olgoj Chorchoj v rozporu s architektonickou soutěží i svým návrhem dali baterky do hnusné krabice vedle zastávky, která je nechráněná, nemá atesty, hrozí její výbuch,“ uvedli v prohlášení. Podle náměstka Adama Scheinherra (Praha Sobě) nic takového nehrozí. Odmítl i výtky týkající se rozporů s technickou dokumentací či neudělení bezpečnostního stanoviska Dopravního podniku.

K představení zastávky přišli i její tvůrci, kteří vyhráli i soutěž na budoucí městský mobiliář. Co se týče koncepce zastávky, tak neměli příliš volné ruce a museli reagovat na zadání soutěže. Přesto chtěli zkusit něco nového: „Je hodně zastávek ve světě, které mají možnost průchodu, ale v Praze žádná není, tak jsme to chtěli vyzkoušet,“ prozrazuje jeden z autorů Michal Froněk ze studia Olgoj Chorchoj. 

Fotogalerie
19 fotografií