Schválený materiál navazuje na dokument, který schválili na pondělním jednání pražští radní. Ti rozhodli, že DPP má průzkum zahájit a rovněž schválili samotnou výstavbu trasy metra. V první fázi vznikne trasa mezi Pankrácí, Novými Dvory a pokračovat bude do Depa Písnice, budou na ní jezdit vlaky bez řidiče. Náklady se odhadují na 57 miliard korun. V budoucnu má vzniknout úsek z Pankráce na náměstí Míru. Investorem stavby bude DPP.

Praha vynaloží letos na průzkum trasy D 445 milionů korun. Největší částku vydá příští rok, a to 765 milionů. V roce 2021 to bude 348 milionů a v následujících dvou letech pak 14 a devět milionů. Letos půjdou peníze jen na provedení průzkumu. V letech 2020 a 2021 město bude platit průzkum a údržbu štol a v posledních dvou letech už pouze údržbu.

Jedna z nejdražších staveb Prahy, odhadem celkem za 72 miliard korun, nemá ale podle opozičních klubů jasně stanovené, kdo ji bude financovat: „Vedení hlavního města nemá peníze na celou linku metra D a má pouze vyřešenou otázku geologického průzkumu. Také radní neví, jak zaplatí zbytek stavby. Měli by mít připravených několik kroků dopředu,“ okomentoval postup vládnoucí koalice zastupitel a starosta Běchovic Ondřej Martan (ODS).

S tím souhlasí i zastupitel Patrik Nacher (ANO), který upozorňuje na to, že Praha sice získala pro metro platné územní rozhodnutí, na něj ale byly podané dvě žaloby: „Platné územní rozhodnutí je napadnuté žalobami, hlavně v Krči. Takže není definitivně jasné, že bude vystavěno v dnešní podobě,“ komentoval současný stav.

Spory o průzkumu

Pokud by se podle Nachera územní rozhodnutí změnilo nebo zrušilo, celý projekt by se musel měnit a vyražené štoly a šachty by se staly pouze díry na peníze: „Údržba čtyř děr v zemi bude stát 50 milionů ročně. Bylo by fér, kdyby koalice řekla, že se snažila dohodnout s těmi majiteli pozemků, co podali žalobu, a pak teprve přišla s tím tiskem o schválení financí na geologický průzkum,“ navrhoval Nacher.

Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) souhlasí, že není zatím vyjasněné, kde vezme Praha peníze na zaplacení linky metra D: „Počítáme s větší účastí státu,“ nastínil řešení náměstek. Co se týče výtky k platnému územnímu rozhodnutí, tak ukončení soudního sporu je podle něho na dobré cestě.

Spory skoro vyřešeny

„Územní rozhodnutí je v tuto chvíli platné a bylo napadnuté za minulé garnitury společnostmi Arkády Pankrác a restituenty pozemků u Nádraží Krč a Nemocnice Krč. Povedlo se mi, že Arkády Pankrác stáhly žalobu a s vlastníky pozemků se mi podařilo uzavřít iniciální dohodu, že se chceme dohodnout,“ vyvrací výtky opozice náměstek.

Další jednání o pozemcích geologický průzkum prý neovlivňuje, protože se bude provádět v jiné části, než se nacházejí sporné pozemky. Získání informací o geologickém podloží podle Adama Scheinherra urychlí stavbu metra a ušetří Praze stovky miliony korun. Náměstek však přiznává, že při zpoždění bude magistrát platit 60 milionů korun ročně za údržbu štol. 

Schválení materiálu v pátek předcházelo také mnohahodinové dotazování opozice, proč radní v pondělní volbě hlasovali tajně, což po pondělním jednání kritizovali i někteří členové koalice (psali jsme ZDE).

Fotogalerie
15 fotografií