Protest účastníků odstartoval v 9:00 v centru Prahy na náměstí Jana Palacha. Místo stovek naštvaných řidičů, jak SČT avizovalo, se ale na místo městskou hromadnou dopravou sjelo sotva 10 z nich. Vyrazili přes Mánesův most směrem k Úřadu vlády. 

„Je nás tu málo. Z naší strany to byl pokus neblokovat Prahu. Dostat taxikáře k pěšímu pochodu je problém, ten pokus se nám zatím nedaří,“ řekl pro Blesk.cz jeden ze členů vedení SČT Martin Běhounek. Podle něj se jedná o první vlaštovku, SČT se pokusí svolat masivnější protest, čímž chce mj. dostat problematiku do povědomí veřejnosti. Taxikáři po desáté hodině vyrazili přes Mánesův most k Úřadu vlády, kde předali své požadavky a výzvu. Pak protest ukončili.

„Cíl protestu je, aby stát začal konečně něco dělat a začal kontrolovat ty, kteří tu nelegálně jezdí, aby se začaly dodržovat zákony této země a aby se jim nezačaly (zákony) přizpůsobovat, ale oni (řidiči Uber) se přizpůsobili našim platným zákonům,“ uvedl předseda SČT Petr Polišenský.

Podle ředitele Taxify pro Českou republiku a Slovensko Romana Sysla se z vyjádření některých zástupců klasických taxislužeb může zdát, že je s nimi tato společnost v konfliktu. „My tento názor nezastáváme. Taxify je komunikační platforma, která spojuje cestující s řidiči. Řidiči splňující kritéria pro registraci se do platformy mohou libovolně zapojit. S klasickými taxikáři nejsme v jakémkoliv konfliktu, i oni mohou při splnění podmínek výhod aplikace Taxify využívat, což také mnoho z nich dělá,“ uvedl k situaci Roman Sysel.

Zástupci vlády a Uberu podepsali letos na přelomu dubna a května memorandum, v němž se firma zavázala ke zřízení českého živnostenského oprávnění, které jí zatím schází. Řidiči Uberu budou muset splňovat podmínky pro běžné taxikáře. „Změnili jsme přístup, jakým podnikáme. Po celém světě, včetně Prahy, bychom se rádi stali partnerem města a posílili spolupráci s taxi službami. S českými úřady např. již v rámci platného Memoranda o porozumění pracujeme na zvýšení finanční transparentnosti a nově přijímáme pouze řidiče s platnou taxikářskou licencí,“ uvedl k úternímu protestu pro Blesk.cz zástupce společnosti Uber pro Českou republiku. Memorandum kritizovali tradiční taxikáři, podle nichž vláda tímto krokem přistoupila k legalizaci nelegálního podnikání a problém tím neřešila.

Ve své výzvě tak chtějí taxikáři přimět ministerstvo dopravy, aby zastavilo přípravu novely zákona o silniční dopravě, kterou před několika měsíci zahájilo. Podle taxikářů je totiž návrh špatný. Zároveň chtějí, aby vláda a příslušné úřady zakročily proti Uberu a Taxify, jejichž fungování považují za nelegální. Aplikace podle nich mají být vypnuty. Dalším požadavkem jsou změny v systému regulovaných cen ve městech. Nejvyšší možná sazba za kilometr je například v Praze.

Fotogalerie
6 fotografií