Trh práce se mění. Jenže zatímco zaměstnavatelé si stěžují, jak těžké je najít schopné a zkušené zaměstnance, pracovníci ve věkové skupině 50+ naříkají, že o jejich zkušenosti nikdo nestojí.
Odborníci radí: Prodejte komunikační schopnosti
Trh práce zažívá největší proměnu od druhé světové války. Robotizace a softwarová automatizace zvýšily poptávku firem po tzv. měkkých dovednostech. Nově mezi nejčastější požadavky zaměstnavatelů patří komunikační dovednosti, analytické myšlení a příjemné vystupování. Jenže podle analytika Michala Nováka právě tyto nejpoptávanější dovednosti neumějí uchazeči o zaměstnání pořádně prodat.
„Jednou z možností, jak si otevřít dveře do firmy, může být například nabídnout pomoc na konkrétním projektu ještě v rámci výběrového řízení nebo přijít do firmy na pár dní. Nadřízení na vlastní oči uvidí, jak pracujete, přemýšlíte a vystupujete,“ dodává Tereza Knířová ze Sodexo Benefity.
Firmy se přizpůsobují
Podle odborníků se ale nezaměstnaným začíná blýskat na lepší časy. Firmy se musely přizpůsobit podmínkám a začaly hledat spíše šikovné a flexibilní lidi. A předem počítají s tím, že nové zaměstnance proškolí, nebo dokonce vzdělají v odborné oblasti. „Problémy s hledáním nových zaměstnanců vedou i ke snižování nároků zaměstnavatelů,“ říká analytik Michal Novák z Profesia CZ.
Co hledají firmy
Podle průzkumu společnosti Manpower firmám u zaměstnanců nejčastěji chybí:
• Kreativita a originalita (24 %)
• Odpovědnost, spolehlivost a disciplína (22 %)
• Logické myšlení a schopnost řešit problémy (20 %)
• Odolnost, schopnost zvládat stres a přizpůsobivost (20 %)
• Spolupráce a týmová práce (19 %)
• Kritické a analytické myšlení (18 %)
• Učenlivost a zvídavost (18 %)
• Iniciativnost (17 %)
Podporu v nezaměstnanosti nedostane každý