Ve vývojovém centru Škody v Mladé Boleslavi jsme si poprvé naživo prohlédli nástupce modelu Rapid, novou scalu. Společnost nám dělali její designéři a konstruktéři, nechyběl ani Christian Strube, člen představenstva, zodpovědný za technický vývoj. Zdroje informací už tedy nemohly být zasvěcenější.

Jak se vám líbí?

Hned na začátku jsme museli foťáky odevzdat a čočky mobilů důkladně přelepit. Žádný detail vyjma zamaskovaných modelů nesmí až do prosincové premiéry uniknout. Jenže Škodovka už podobu vozu dávno odhalila. Když si odmyslíte sportovní RS parádičky, grunt je stejný, jako nedávno odhalený koncept Vision RS. Proti rapidu má vyváženější proporce, střecha od půlky auta sympaticky klesá a úhledně se balí do oblé zádě. Dominantu představuje ostrý zub lícující se spodní hranou svítilen, úzkých a dvoudílných. Originálním motivem je boční chromovaná lišta, která efektně mizí u zadního sloupku. Maska připomíná novou fabii, ale je téměř kolmá a mnohem dravější.

Jízda vás okouzlí

Přestože je postavená na platformě společné s polem, ibizou nebo novou fabií, velikostně konkuruje golfu, focusu, astře či ceedu. V koloně zamaskovaných modelů je tříválcový litr, o válec početnější patnáctistovka i diesel, manuál i automat, konvenční podvozek i nový sportovní. Ten se jmenuje Sport Chassis Preset a bude dostupný ke všem motorům. Je o 15 mm nižší, tužší a nabízí dvě úrovně tuhosti tlumičů. Na zadním sedadle si doslova hovíme. Místa je tu na rozdávání a zadní náprava scaly nám připadá výrazně tišší i oproti octavii, golfu či leonu na platformě MQB A.

Kdy se scala objeví?

Premiéra a odhalení cen: 6. 12. 2018 – Tel Aviv

Zahájení výroby: únor 2019 – Ml. Boleslav

Auta u zákazníků: první pololetí 2019

Nový interiér

Základní představu o interiéru si můžete udělat v konceptu Vision RS, kterému tvar přístrojové desky odpovídá. Design s důrazem na šířku  interiéru a dominantním, volně stojícím displejem uprostřed. Srovnání s rapidem je zbytečné, scala přináší novou úroveň kvality materiálů a celkový estetický dojem převyšuje i současnou octavii. Šířka interiéru proti rapidu značně povyrostla.

Kolik má kufr?

Základní objem kufru 467 litrů se dotahuje na rekordmana kompaktních hatchbacků Hondu Civic s 478 litry. Je o 52 litrů prostornější než u spacebacku.

Pohodlné posezení

Oproti rapidu je jízda ve scale neskutečně pohodlná. Pozice za volantem je naprosto přirozená a díky tenkým sloupkům je z vozu dobrý výhled. Místo pro posádku vzadu se vyrovnává současné octavii. Sedačky vypadají už na pohled luxusně a stejně parádně se v nich i sedí. Podle prvních pocitů jsou dlouhé sedáky a vyšší posez pohodlnější než v octavii. O komfort se stará i dvouzónová klimatizace.

Co je pod kapotou?

Základem je litrový tříválec ve dvou výkonových verzích – slabší výhradně s manuálním pětikvaltem, silnější s šestistupňovou převodovkou nebo automatem. Pro náročnější je tu čtyřválcová patnáctistovka s vypínáním vstřikování druhého a třetího válce při nižší zátěži (technologie ACT). Do škály bude zařazen i diesel 1.6 TDI. Počítá se také se zemním plynem CNG.

Tohle auto míří do nebe!

Scala se řídí podobně jako octavia a působí mnohem vyzráleji než současný rapid. Rozjezdy jsou i s tříválcem plynulé, řazení manuálů hladké a přesné, chování auta v zatáčkách dlouho neutrální. Trochu nám připomíná golf – v ničem výrazně nevyčnívá a vše funguje, jak má. Jen scala má od pohledu dost emocí.

 

Porovnání generací kompaktních škodovek
Autor: Svět motorů