Bez nadsázky – to, jak cesta autem proběhne, záleží největší měrou na řidiči. Ten by v první řadě neměl sednout za volant unavený a pod jakýmkoli tlakem. Zároveň by měl ohlídat, zda je vůz k jízdě způsobilý, a to včetně potřebných dokladů. Při cestě by samozřejmě neměl přeceňovat své síly. Přístup „To už dojedu…“ může skončit tragicky. Zbytek už je pak na posádce. Ta by měla svého řidiče hýčkat, rozmazlovat, pomáhat mu. Podávat nápoje, sledovat trasu a bavit. Ale pozor! Zase to nepřehánějte! Zkrátka všeho s mírou.

Čtyři nepřátelé

Těmi jsou při letním cestování autem pro celou posádku, a tím i pro řidiče, horko, únava, stres a nuda. Přičemž jedno pramení z druhého. Z horka pramení únava a nesoustředěnost, z nudy jsou dti protivné a zvyšuje se stres řidiče atd. Nemáte-li ve voze klimatizaci, pak s horkem budete bojovat hůře, ale myslete na to, že lépe je parkovat ve stínu či aspoň zády ke slunci, při jízdě větrat i zadními okny, což lépe vytáhne horko, používat protisluneční clony a vozit s sebou vychlazené nápoje. Na to lze pořídit cestovní chladničku. Zastávky jsou důležité! Pravidelné a dostatečné na odpočinek, protažení, občerstvení, ale třeba i na zklidnění dětí.

Autor: Shutterstock

Děti jako alkohol?

Odborníci tvrdí, že rozjívené děti v autě zvyšují stres řidiče, který pak může reagovat podobně, jako by byl pod vlivem alkoholu. Nejsou to jen přestávky, které je trochu zklidní, ale třeba i pamlsky, elektronické nebo slovní hry. Děti je zkrátka nutné zabavit, pokud se vám nepodaří je před cestou dostatečně unavit. Mnoho rodin s dětmi i z toho důvodu vyráží na cestu na noc.

3 cestovní hry proti nudě

Slovní fotbal: Všichni ho známe – na poslední písmeno či slabiku vyřčeného slova musí následující hráč vymyslet další slovo, jinak vypadává. Poslední vyhrává.

Kdo uvidí první...: Řidič vymýšlí věci a ostatní se je během cesty hledají v krajině, kudy projíždí. Kdo nález ohlásí první, získává bod.

Co či kdo to je?: Jeden z hráčů si myslí věc, osobnost, zvíře atd. a ostatní se snaží totožnost odhalit otázkami, na které lze odpovědět ANO/NE. Kdo uhodne, vyhrává a vymýšlí další „objekt“.