Hlavní město Praha přijalo v roce 2013 dokument, ve kterém se zavazuje, že pražská MHD bude zcela bezbariérová. Tento slib se z větší části daří plnit, V současnosti jsou například všechny autobusy už nízkopodlažní. Vozíčkáři ale stále narážejí na problémy, jako je neochota řidičů, nefunkční výtahy nebo nízký počet bezbariérových spojů ve večerních hodinách.

Praha má také speciální linku H1, která je určena výhradně pro osoby se sníženou mobilitou Jde o jednu z nejdelších linek v síti pražské MHD, která na své trase objede okružní jízdu z Chodova přes náměstí Republiky zpět na Chodov. H1 má 25 zastávek a celková doba cesty je zhruba 95 minut. 

Zastávku blokují auta

A právě k lince H1 má Pražská organizace vozíčkářů dlouhodobé výhrady. Nejenže ji dopravní podnik před několika lety zkrátil, vozíčkáři mají často problém na zastávce Náměstí Republiky do autobusu vůbec nastoupit. „V zastávce dochází denně k obsazování vyznačeného prostoru zásobovacími i osobními vozidly, případně taxislužbou. Tím se značně komplikuje a časově prodlužuje nástup nebo výstup cestujících na vozíku, kteří »Háčko« používají pro spojení s centrem města,“ popisuje situaci Kateřina Novotná z Pražské organizace vozíčkářů.

Auta stojí na zastávce speciální linky H1 naprosto běžně.
Autor: Google street view

„Řidič někdy musí vyřešit situaci tak, že přejede až do pěší zóny na náměstí Republiky, aby čekáním na uvolnění zastávky neblokoval frekventovanou dopravu v Revoluční ulici. Zároveň při tom musí dodržet předpisy a zajistit bezpečnost cestujících na vozíku i chodců na pěší zóně. Jiná možnost ale pro výstup nebo nástup často není,“ dodává Novotná.

Organizace údajně mnohokrát kontaktovala i městkou policii, ta ale řeší až konkrétní případ. Navíc podle mluvčí pražských strážníků Ireny Seifertové se nejedná o nijak častý problém. „Městská policie neeviduje za poslední období žádné podněty, stížnosti ani oznámení na tísňovou linku 156 na Vámi uvedený problém. Pokud nějaké podněty byly, jednalo se o jednotky případů. Strážníci danou lokalitu v rámci svých každodenních úkolů kontrolují, ale není možné, aby na místě byla stálá hlídka.“

Má linka budoucnost?

Podle Pražské organizace vozíčkářů by situaci pomohlo, kdyby byla zastávka lépe označená, nebo by byla opatřena automatickým výsuvným sloupkem. Přitom zastávka je standardně označená i obřím popiskem „BUS“, který by měl řidiče upozornit na jejich nevhodné parkování.

Jiné opatření se ale neplánuje. Navíc je pravděpodobné, že linka H1 dřív nebo později skončí úplně, jezdí totiž prakticky prázdná. „Extrémně nízké využití linky H1 je dlouhodobý problém, který je však s ohledem na společensko-politickou citlivost obtížně řešitelný,“ uvádí mluvčí Ropidu Filip Drápal s tím, že už dříve skončily podobné linky H2 a H3.

Tyto linky vznikly totiž v době, kdy pražská MHD nebyla ani zdaleka tolik bezbariérová jako dnes. „Právě kvůli velké nabídce ostatních nízkopodlažních spojů jezdí téměř zcela nevyužitá, náklady na přepravu jednoho vozíčkáře jsou tak kolem tisícikoruny,“ uzavřel Drápal.

Video
Video se připravuje ...

Už budu! Mužům bylo jedno, že jsem na vozíku. Chtěli jen smočit pdc, ub, Jedlička, Marek, Chebotareva

Fotogalerie
16 fotografií