První schválený dokument navrhuje řešení prostoru před hlavním nádražím v souvislosti s plánovanou rekonstrukcí jeho nové odbavovací haly, kterou připravuje Správa železnic (SŽ). Studii zpracoval Institut plánování a rozvoje (IPR) a počítá se zúžením silnice u nádraží na dva plus dva pruhy a vybudováním přechodu. Město návrh předá SŽ, aby ho využila při přípravě projektu rekonstrukce haly, po jejíž střeše magistrále vede.

U Bulhara

Okolí hlavního nádraží by mělo podle zástupců města přijít na řadu jako první, zároveň chce magistrát připravovat úpravy dalšího úseku magistrály od Bulhara k Hlávkovu mostu. Těmi se zabývá studie švýcarských architektů ze studia agps architecture. „Relativně snadnými způsoby bychom v dohledné době mohli mít magistrátu upravenou tak, aby pod ní byly kulturní nebo komerční prostory a po ní se mohli pohybovat i chodci a cyklisti,“ řekl v pondělí náměstek primátora Petr Hlaváček (za STAN). Dodal, že projekt úprav by chtěl připravit v tomto volebním období.

Ze střednědobých opatření studie zahrnuje redukci počtu či šířky jízdních pruhů a rozšíření chodníků a cyklopruhů. Pěší pohyb lze podle studie okamžitě umožnit minimálně v oblasti Florence s přístupem po již existujících schodištích. Postupně by podle architektů měli mít pěší možnost pohybu po chodnících v celém úseku od ramp Těšnova po rampy u Bulhara. Návrh také počítá s propojením země s magistrálou pomocí nových schodišť.

Prostory pod magistrálou v celém řešeném úseku od Těšnova po křižovatku U Bulhara mají potenciál proměnit se v místa setkávání a místa trávení volného času,“ stojí také ve studii. Například u točny tramvaje by pod magistrálou mohla vzniknout kavárna či bistro, v prostorech pod silnicí by mohly být i další komerční a kulturní prostory. Architekti se při návrhu inspirovali studií využití prostor v obloucích Negrelliho viaduktu, která vznikla před čtyřmi lety, ale zatím nebyla uskutečněna.

Poslední v pondělí schválený dokument se zabývá dlouhodobým plánem zklidnění magistrály, který má přijít na řadu poté, co se městu podaří zredukovat automobilovou dopravu v centru. Studii vytvořily nizozemské ateliéry De Architekten Cie. a Lola Landscape architects společně s brněnským studiem M2AU. Dokument v dlouhodobém horizontu navrhuje v oblasti Těšnova odstranit estakádu a vést silnici po povrchu po obvodu parku.

Tehdejší vedení magistrátu nechalo v předminulém volebním období zpracovat studii tzv. humanizace magistrály od kanceláře dánského architekta Jana Gehla. Podle té by se rušná silnice měla změnit v třídu doplněnou přechody a veřejnými prostranstvími tak, aby ve městě netvořila bariéru. Kolem studie se po jejím vzniku objevily spory, podle kritiků by navržené kroky komplikovaly automobilový provoz.