„Padesátka“, „třicítka“, zákaz vjezdu, minimálně tři cedule na pěti metrech nejsou v Praze ničím neobvyklým. Řidič dělá, co může, aby dopravní značení vnímal. Pokud projíždí místem motorista poprvé, pravděpodobně se mu stane, že nějakou značku přehlédne. Dopravní expert Roman Budský a zároveň bývalý ředitel BESIPu si myslí, že kvalita dopravního značení v Praze i celém Česku neodpovídá 21. století. „Máme obrovské množství dopravních značek, řada z nich je nadbytečná,“ sděluje Blesku.

Podle experta se na našich komunikacích také vyskytují značky, které jsou posprejované, zrezivělé nebo skryté v zeleni a motorista o nich vůbec neví. „Když jsou práce na silnicích a pracuje se od – do, pokud se tedy vůbec pracuje, v místě platí omezená rychlost. Máme specialitu, že i když skončí pracovní doba, značení omezené rychlosti zůstává na komunikaci dále,“ vysvětluje Roman Budský. Správné řešení by podle něho bylo přizpůsobit platnost značky pracovní době na silnici.  

„Značka teoreticky platí i ve tři ráno, kdy na komunikaci není ‚ani noha‘,“ zlobí se dopravní expert. Českým řidičům nezbývá nic jiného, než aby se chovali podle aktuální dopravní situace a ne podle značek. V celkovém kontextu dochází ke snižování vážnosti dopravního značení v očích motoristů.

„Když jsou na jednom místě špatné značky, říkají si motoristé, že jinde značení také nebudou respektovat, protože ‚…tady je sice taky třicítka, ale dá se tu jet i padesát‘,“ pokračuje Roman Budský. Naopak může v takovém případě na motoristy číhat radar a do schránky jim přijde pokuta. Jestliže chce město po řidičích, aby dodržovali dopravní značení musí jim k tomu vytvořit vhodné podmínky.

Praha jako les značek

Pražské dopravní značení už zamotalo hlavu nejednomu zkušenému řidičovi. Podle Romana Budského je Praha lesem značek. Navíc nejsou dopravní značky v dobrém stavu. „Víme, že například řidič, který místo nezná a bedlivě sleduje dopravní značení, nestihne podle psychologických průzkumů zaregistrovat ani půlku značek,“ popisuje dopravní expert.

Nejhorší místo ve městě

Romana Budského v Praze už několik let rozčiluje dopravní značení kolem nákupního centra ve Vysočanech, kde je vyhrazený pruh pro autobusy. „Málokterý řidič už si ale přečte značku s dodatkovou tabulkou. Ta má řidiče informovat, že tudy mohou část dne projíždět také, je ale psaná tak titěrným fontem, že to nikdo nemůže přečíst. Mnoha řidičům se v hlavním městě vyplácí z opatrnosti držet se jen v levém pruhu, aby se nedopustili nějakého přestupku," říká. Instituce by se měly na situaci na silnici dívat pohledem normálního řidiče.

Nebezpečné může být i komolení značek

Rozkopané centrum Prahy nyní obsahuje novou porci přenosného dopravního značení. Bohužel však se strůjci cedulí na několika cedulích „uklepli“ a zkomolili název ulic, což může mít podle dopravního experta vliv na bezpečnost ve městě. „Řidiči, kteří chtějí v dobré víře pokračovat podle značek, protože směrem, který znají, to nejde, mohou být ze značek dost vedle,“ vysvětluje.  

Na poslední chvíli se rozhodují, jestli vsadí na chybně napsanou značku, nebo budou pokračovat dále, protože se jich to netýká. „Kvůli tomu vznikají nebezpečné situace. Například se řidiči otáčí na nevhodných místech, aby se vrátili zpátky. Rozhodně to nebudí důvěru v kvalitu dopravního značení,“ komentuje Roman Budský.

Video
Video se připravuje ...

Green deal pro Evropu. Co to je a jak má pomoci od zhoršování životního prostředí? Videohub

Fotogalerie
10 fotografií