Bezmála dva měsíce měla auta znemožněn průjezd Malou Stranou. Probíhala tu plánovaná výměna kolejí a řada politiků i místních se obávala dopravního kolapsu, který nastane na druhé straně řeky. „Bude to obrovská zátěž pro pravobřežní část. Obávám se, že tam to bude opravdu vražedné,“ řekla před začátkem oprav pro Blesk starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská (TOP09), k ničemu takovému ale nedošlo.

„Po celou dobu opravy jsme nezaznamenali žádné zásadní dopravní anomálie ani problémy, protože se doprava svedla do tunelu Blanka. Hlavní důvod, proč se investovaly desítky miliard korun do tunelu Blanka bylo to, aby došlo ke zklidnění Malé Strany. Teď jsme zažili takový test tohoto opatření, které se mělo udělat už v roce 2015 při otevření Blanky," řekl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Dočkají se místní klidu?

Ostatně jak už zmínil sám náměstek, o uzavření Malé Strany se debatuje už desítky let. „Minulé 3 měsíce s úplnou uzávěrou jasně ukázaly, že je úleva od tranzitu dosažitelný cíl. Splňme slib Pavla Béma (Bém vládl Praze jako primátor v letech 2002–2010, pozn. redakce)!“ vybízejí své volené zástupce rezidenti Prahy 1. A po aktuálních zkušenostech se zdá, že by se ledy mohly přeci jen hnout.

Navíc podle spolku AutoMat je celý projekt připraven od roku 2020 „Je tu studie odboru dopravy z roku 2020, která navrhuje režim průchodný pro rezidenty s parkovací kartou. AutoMat došel postupně od konceptu pěší zóny k něčemu podobnému už v roce 2016, kdy jsme to předali Dolínkovi (bývalý náměstek pro dopravu za vlády Adriany Krnáčové, pozn. red.). To řešení pro krátkodobou uzavírku i dlouhodobý stav existuje, je ověřeno (z roku 2019), že bude fungovat slušně. Má-li mít v centru prioritu veřejná doprava, tak to prostě udělat jde,“ říká Vratislav Filler z AutoMat.

Na posledním zastupitelstvu byl připraven i tisk k omezení tranzitní dopravy, zastupitelé se ale rozhodli, že nejdříve musí problém projednat Praha 1. „Zklidnění dopravy na Praze 1 je jedním z klíčových  bodů naší nové koalice,“ říká radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola s tím, že městská část už má připravenou řadu projektů, jak k omezení dopravy přistoupit. Dříve se totiž vyjádřil, že instalovat zde pouze značky se zákazem vjezdu opravdu nestačí.

„Rád bych přistoupil k instalaci stavebně technických prvků, které zpomalí dopravu na takovou míru, že dojde ke znevýhodnění průjezdu Prahy 1 v rámci jakékoli navigace,“ upřesňuje Ryvola. „Město by mělo být příjemné především lidem, kteří v něm žijí, ne jen těm, kteří tudy projíždějí,“ uzavřel Hřib.

Fotogalerie
37 fotografií