Negrelliho viadukt je jednou z největších kulturních a technických památek, která se táhne Prahou. Více než 170 let starý železniční most dokonce do roku 1910 platil za nejdelší viadukt střední Evropy na trase Vídeň - Praha - Drážďany. Když se Správa železnic po dlouhých přípravách a pečlivém plánování pustila v roce 2017 do jeho rekonstrukce, bylo Pražanům slíbeno, že výsledkem bude nejen opravený most, ale také unikátní veřejný prostor, pod jeho oblouky. Více než dva roky od dokončení však tyto prostory stále zejí prázdnotou a ani jeden z plánovaných 45 oblouků nenašel své využití.

Líbivé vizualizace vykreslují opravený most, v obležení volně přístupného veřejného prostoru se zelení, sezením a skotačícími dětmi. Prosklené prostory pod oblouky viaduktu měly obývat menší obchůdky, kavárny, bistra, infocentrum ale také galerie nebo řemeslné dílny. Nic z toho se ale doposud nestalo realitou a zatím se nepodařilo rozběhnout ani pilotní projekt informačního centra, který měl provoz ve specifických podmínkách otestovat. Informační centrum mělo být v provozu už na loňský podzim.

Zdlouhavý proces stavebního povolení

Podle iniciátorky projektu Yvette Vašourkové se ale Pražané nemusí bát. Provozoven pod oblouky Negrelliho viaduktu se dočkají, leč se zpožděním. Zpoždění, které nebral pilotní projekt informačního centra je podle ní způsobené kvůli komplikovanému získávání stavebního povolení. Projekt v Česku totiž nemá obdoby a pro úřady je to první zkušenost s takto specifickým místem. „Celý proces přípravy stavebního povolení je poměrně netypický a komplikuje jej celá řada faktorů. Most vlastní dva subjekty, kdy samotný most patří Správě železnic a prostory pod ním hlavnímu městu. SŽ a hlavní město spolu museli nejdříve uzavřít několik smluv,“ vysvětluje architektka Yvette Vašourková. Dodává, že most je také kulturní památkou, což na rychlosti vyřizování stavebního povolení nepřidává.

Od získání stavebního povolení podle ní dělí pilotní projekt poslední tři měsíce. Informační centrum, které vznikne pod obloukem na rohu Sokolovské a Prvního pluku by mohlo začít sloužit jen pár měsíců od chvíle, kdy dají úřady stavbě zelenou. „Je potřeba otestovat fixování skleněných výloh k fasádě mostu, který je zatížen frekventovanou vlakovou dopravou, což způsobuje vibrace. Dále budeme testovat vnitřní klima, jaké budou provozní náklady a podobné věci, které lze zjistit jen z provozu,“ vysvětluje Yvette Vašourková. Jakmile bude provoz pod mostem otestován, začnou postupně vznikat i další provozovny. Vyřízení dalších stavebních povolení už by podle Vašourkové nemělo zabrat tolik času.

Tři druhy provozoven

Projekt počítá se třemi provozními modely. Část oblouků se bude soutěžit pro komerční účely na dobu pěti let s možností prodloužení. Další část bude sloužit kreativním účelům na dobu tří let se sníženým nájmem a zbylé oblouky obsadí startupové projekty na dobu jednoho roku. Komerční model zahrnuje veškeré bistra, bary a kavárny. Kreativní model má sloužit ateliérům, dílnám s vlastnoruční výrobou atp. Iniciátorka projektu Vašourková Blesku prozradila, že už nyní je o prostory pod viaduktem řada zájemců. Budou si však ještě muset nějakou dobou počkat.

S nápadem na využití těchto prostor přišla už v roce 2012 nezisková organizace CCEA, které se věnuje experimentům spojujícím architekturu, umění a veřejný zájem. Ještě před zahájením samotné rekonstrukce se pod mostem odehrálo Léto pod viaduktem. Pražané měli možnost během letních měsíců toto místo oživit a vyzkoušet si, jaké to je trávit volný čas, pod jedním z nejstarších železničních mostů na území Prahy.

Fotogalerie
53 fotografií