Stanice metra Jiřího z Poděbrad se v lednu na deset měsíců uzavřela cestujícím. Probíhá zde rozsáhlá rekonstrukce nejen stanice samotné, ale také eskalátorů, navíc zde vznikne i nový bezbariérový přístup. Přípravné práce trvají už od roku 2021. Po dokončení rekonstrukce stanice metra se plynule přejde k rekonstrukci celého náměstí, o jejíž nutnosti se Praha 3 baví bezmála dvacet let.

Video
Video se připravuje ...

farář Jan Houkal z Římskokatolické farnosti u kostela Nejsvětějšího Srdce Páně požehnal sošce svaté Barbory Veronika Foltová

Projekt rekonstrukce náměstí se v minulosti setkal s kritikou ze strany místních obyvatel, což v předminulém volebním období vedlo tehdejší politickou reprezentaci Prahy 3 k jeho zastavení. Minulá rada městské části se ve spolupráci s magistrátem rozhodla práce na projektu obnovit. Začátkem ledna tak vypsal magistrát veřejnou zakázku na 309 milionů bez DPH na léta plánovanou opravu.

Přístřešky zmizí

Jiřák, stejně tak jako stanice metra potřebuje zrekonstruovat jako sůl, místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Zelení) však na svém Facebooku upozornil, že v rámci rekonstrukce zmizí přístřešky nad vchody do metra. „Přístřešky nad vstupy do metra na Jiřáku jsou pryč a už se nevrátí. Jak je skvělé, že se rekonstruuje stanice metra a staví výtah, že se soutěží zhotovitel rekonstrukce náměstí, tak tohle je škoda.“  

Největší problém vidí Rut v nákladech na údržbu, které se podle odhadů zvednou asi o milion korun ročně. „Tahle částka zahrnuje náklady na elektřinu pro temperování eskalátorů v zimním období a náklady na údržbu schodišť a eskalátorů, na které bude pršet a sněžit. Zajistit okamžitý a účinný úklid sněhu a námrazy je prakticky nemožné a bezpečnost a pohodlí při vstupu do metra tak bude snížená. Zvýšená spotřeba elektrické energie má samozřejmě i stránku ekologickou.“

„Při projednávání jsme předkládali ekonomický rozbor tří variant: zachování s repasí, zachování s novými eskalátory, demolice a nové přístřešky. Dopravní podnik vždy preferoval a podporoval investičně i provozně nejekonomičtější variantu, tedy zachování přístřešků. Bohužel jejich zachování se nepodařilo prosadit, takže realizace probíhá dle soutěžní dokumentace, tedy s demolicí,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík. „V současné době tedy rekonstrukce postupuje podle projektové dokumentace a stavebního povolení, které s přístřešky nepočítá.

Zachování přístřešků podporovalo podle Ruta i minulé vedení Prahy 3. „Rekonstrukci původních přístřešků, která představovala i investičně nejúspornější variantu (podle Dopravního podniku cca 17 mil. úspora) podpořili počátkem minulého roku jednotně i radní Prahy 3. Vedení hlavního města však nakonec dalo přednost estetice veřejného prostoru.“ Nicméně dodává, že obrovské investice Jiřáku výrazně prospějí a poděkoval jak hlavnímu městu tak dopravnímu podniku nehledě na to, jestli přístřešky budou zachovány nebo ne.

Fotogalerie
23 fotografií